Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2008

Αποφασισμένος ο έπαρχος Καρπάθου - Κάσου να δώσει λύσεις «Αγκάθι» το ακτοπλοϊκό

Να κερδίσει το στοίχημα που έχει βάλει με τον εαυτό του σκοπεύει ο κ. Μιχάλης Ερωτόκριτος, για να θεωρηθεί επιτυχές το πέρασμά του από το αξίωμα του Επάρχου. Σημαντικό ρόλο θα παίξει η στάση του απέναντι σε προβλήματα που ταλανίζουν καθημερινά τους πολίτες της περιοχής του, καθώς επίσης και η συμβολή του στην ολοκλήρωση βασικών υποδομών, των οποίων στερούνται τα νησιά της Καρπάθου και της Κάσου. Υποστηρίζει πως θα σταθεί αρωγός στην προάσπιση των συμφερόντων της Επαρχίας και είναι έτοιμος να προχωρήσει ακόμα και σε δυναμικές κινητοποιήσεις, προκειμένου να επιλυθούν τα σοβαρά προβλήματα της περιοχής του. Προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη λειψυδρία, την ανεργία των νέων και το ακτοπλοϊκό, το οποίο έχει γίνει πια μόνιμη «πληγή» στους κατοίκους των δύο νησιών. Θεωρεί πως στο θέμα της θαλάσσιας συγκοινωνίας, οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες μένουν απλοί θεατές, ενώ εκείνοι που κρατούν τα σκήπτρα είναι οι εφοπλιστές που λειτουργούν με τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήριά τους. Συν τοις άλλοις, ο κ. Ερωτόκριτος πιστεύει πως η συστηματικότερη και πιο οργανωμένη προβολή της Επαρχίας στις τουριστικές εγχώριες και ευρωπαϊκές αγορές θα συμβάλει στην καλύτερη αξιοποίησή της, ενώ παράλληλα η κατασκευή ακόμα 1000 κλινών στο νησί της Καρπάθου θα συνεισφέρει ακόμα περισσότερο στην αύξηση του τουρισμού στο νησί.







Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Επαρχία Καρπάθου-Κάσου;
- Το ακτοπλοϊκό αποτελούσε από το καλοκαίρι το κυρίαρχο πρόβλημα της Επαρχίας μας. Κι αυτό επειδή ο διαγωνισμός για το σκέλος Ρόδος - Κάρπαθος που πέρσι το εκτέλεσε με απόλυτη επιτυχία η εταιρία Blue Star Ferries με το πλοίο της Blue Star 2, απέβη δύο φορές άγονος. Το τελευταίο διάστημα το πρόβλημα έχει οξυνθεί και περιμένουμε με αγωνία την 1η Νοεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία ξεκινούν τα νέα επιδοτούμενα δρομολόγια που μας αφορούν. Βέβαια, κοντά σε αυτό πρέπει να τοποθετήσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλα τα μικρά νησιά που βρίσκονται απομακρυσμένα από το κέντρο, πόσο μάλλον η Κάρπαθος και η Κάσος που αποτελούν τα νοτιοανατολικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βρίσκονται στο σταυροδρόμι μεταξύ τριών Ηπείρων. Τέτοια προβλήματα έχουν σχέση με τη λειψυδρία, την ανεργία, κυρίως των νέων, την υγεία, το περιβάλλον κ.α. Διαβλέψαμε το πρόβλημα αυτό έγκαιρα γι αυτό κάναμε γρήγορα τις ενέργειές μας αυτές. Εκτιμήσαμε ότι το καλοκαίρι ήταν ήδη χαμένο όσον αφορά τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Επαρχίας μας, με τις δύο συνδέσεις από το κέντρο με πολύωρα ταξίδια.

Υπάρχουν εξελίξεις στο θέμα του ακτοπλοϊκού; Τι ενέργειες έχει κάνει το Επαρχείο Καρπάθου-Κάσου για να λυθεί το μείζον αυτό πρόβλημα;

Το Επαρχείο μας πρωτοστάτησε στο θέμα αυτό από τις αρχές του καλοκαιριού.

Συγκάλεσα δυο ευρείες συσκέψεις με τη συμμετοχή εκπροσώπων των επαγγελματικών και κοινωνικών φορέων, της τοπικής αυτοδιοίκησης και διατύπωσε τις προτάσεις του προς το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Οι προτάσεις αυτές περιλήφθηκαν όπως διατυπώθηκαν στις αντίστοιχες προκηρύξεις του Υπουργείου. Προβλέπουν δε τέσσερα (4) δρομολόγια εβδομαδιαίως από τον Πειραιά και τη Ρόδο προς τα νησιά μας και σύνδεση δύο φορές την εβδομάδα με το Ηράκλειο της Κρήτης (νέα επιδοτούμενη γραμμή που περιλαμβάνεται στα δύο από αυτά).

Κατά τη γνώμη σας, υπάρχει θέληση από την κυβέρνηση για «χέρι βοηθείας»;

Έχω αναφερθεί και δημόσια, ότι οι καιροί έχουν αλλάξει. Τώρα κάνουν κουμάντο οι εφοπλιστές που λειτουργούν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, ενώ οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες παραμένουν απλοί θεατές. Παλιά συνέβαινε το αντίθετο. Θα ήταν άδικο πάντως να καταλογίσουμε κακοπροαίρεση στους Υπουργούς. Κάνουν φιλότιμες προσπάθειες αλλά δεν εισακούγονται. Εκτιμώ ότι κανένας από αυτούς δεν θα ήθελε να ακούει παράπονα από τους φορείς και τους πολίτες σε θέματα της αρμοδιότητάς του.

Πώς εξελίχθηκε φέτος η τουριστική κίνηση στα νησιά της Καρπάθου και της Κάσου; Ποια είναι η εκτίμησή σας για την ερχόμενη τουριστική περίοδο;
Και στα δύο νησιά είχαμε μειωμένους αριθμούς επισκεπτών. Τόσο στην Κάρπαθο, που είναι ένα νησί που εξαρτά σε πολύ μεγάλο βαθμό την οικονομία του από τον τουρισμό, όσο και στην Κάσο είχαμε πτώση. Όχι πολύ μεγάλη αλλά πάντως είχαμε. Σ΄ αυτό «βοήθησαν» και οι προβληματικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Θα ήθελα όμως εδώ να σταθώ, στον απαγορευτικό ναύλο επιβατών και οχημάτων που μετακινούνται με τα καράβια. Κάποια στιγμή πρέπει να εφαρμοστεί, στο πλαίσιο των νησιωτικών πολιτικών που είναι κατοχυρωμένες από το Σύνταγμα, το μεταφορικό ισοδύναμο δηλαδή η εξίσωση της τιμής των θαλασσίων και των χερσαίων μεταφορικών μέσων ανά χιλιόμετρο. Σήμερα υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις, όπως αποκλίσεις υπάρχουν και μεταξύ διάφορων προορισμών που εξυπηρετούνται από επιδοτούμενα δρομολόγια. Για το τελευταίο έχουμε συλλέξει στοιχεία τα οποία θα προωθήσουμε αρμοδίως. Εκτός από τον εσωτερικό τουρισμό που επλήγη καίρια, είχαμε απώλειες και στις αφίξεις αλλοδαπών εξαιτίας κυρίως των παγκοσμίων οικονομικών συγκυριών. Η Κάρπαθος είναι, μακράν βέβαια, η τρίτη τουριστική δύναμη της Δωδεκανήσου σε ξενοδοχειακό δυναμικό αλλά και σε διανυκτερεύσεις, με μεγάλο πλεονέκτημα το διεθνή αερολιμένα της και τις φυσικές τις ομορφιές. Ήδη από τη νέα τουριστική περίοδο θα μπουν στην αγορά 1000 περίπου νέες κλίνες σε τρεις νεοαναγειρόμενες μονάδες. Η τουριστική ανάπτυξη της Καρπάθου πρέπει να γίνει οργανωμένα και μέσα από έναν χωροταξικό σχεδιασμό. Η δε της Κάσου, μέσα από τη διατήρηση της ξεχωριστής της φυσιογνωμίας και με ήπιο τρόπο. Θα μπορούσε όμως να αξιοποιηθεί περισσότερο η Επαρχία μας αν γίνονταν συστηματικότερη και πιο οργανωμένη προβολή της στις τουριστικές αγορές, τις εγχώριες και τις Ευρωπαϊκές.

Εμφανίστηκαν επεισόδια κερδοσκοπίας από ντόπιους καταστηματάρχες ή επεισόδια δυσφήμησης των νησιών από τους τουρίστες;

- Ευτυχώς οι επαγγελματίες Καρπάθιοι που ενεργοποιούνται με τον τουρισμό στάθηκαν για ακόμη μια φορά στο ύψος των περιστάσεων. Καμία τέτοια καταγγελία που να αμαυρώνει τον τουρισμό δεν έγινε. Αυτό παρατηρείται κυρίως στα μεγάλα τουριστικά κέντρα και αμαυρώνουν το τουριστικό προϊόν που προσφέρεται σε δυσμενείς για τον τουρισμό μας συγκυρίες.

Ποια σημαντικά έργα βρίσκονται εν εξελίξει αυτή την περίοδο και ποια προωθεί το Επαρχείο;

-Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετά σημαντικά έργα υποδομών που

στόχο έχουν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους. Έργα τα οποία κατασκευάζονται είτε αυτά είναι ενταγμένα είτε στο ΠΕΠ ή στα Τομεακά Προγράμματα υπουργείων ή της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού. Τέτοια έργα είναι για τη μεν Κάρπαθο ο ΧΥΤΑ, το φράγμα στον Σχοινά, οι κτιριακές εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, για την Κάσο το λιμάνι, οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, τα σφαγεία και για τη δε Όλυμπο ο πολυθρύλητος δρόμος Σπόα – Όλυμπος. Στο διάστημα αυτό έχουν σταματήσει οι εργασίες που πιστεύω ότι θα ξαναρχίσουν μέχρι το τέλος του μηνός ώστε να ολοκληρωθεί το έργο μέχρι το επόμενο καλοκαίρι. Κοντά σε αυτά πρέπει να αναφέρω και τα έργα που περιλαμβάνονται στο τεχνικό πρόγραμμα του Επαρχείου – Νομαρχίας και βρίσκονται σε εξέλιξη. Τέτοια έργα είναι κυρίως οδικά και αντιπλημμυρικά.

Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για το προσεχές μέλλον;

Για το άμεσο μέλλον πρέπει να ολοκληρωθούν οι βασικές υποδομές, όπως αυτές είναι για τη μεν Κάρπαθο, ο βιολογικός καθαρισμός, η αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας μέσα από την εκπόνηση μελετών που αφορούν την εκμετάλλευση των υποθαλάσσιων πηγών ή τη δημιουργία πλωτών ή χερσαίων εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, η επέκταση του υπάρχοντος λιμανιού. Για τη δε Κάσο η δημιουργία ΧΥΤΑ, αποχετευτικού δικτύου και η επέκταση του αεροδιαδρόμου. Αν δεν ολοκληρωθούν οι υποδομές αυτές δεν θα μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη στα νησιά μας. Μια ανάπτυξη που προσδοκούμε ότι θα συγκρατήσει κατ αρχήν και θα αυξήσει στη συνέχεια τον πληθυσμό σ αυτά, κυρίως τους νέους. Είναι ένα στοίχημα το οποίο έχουμε βάλει και με τις συνεχείς πιέσεις πρέπει να το κερδίσουμε οπωσδήποτε για να πούμε ότι το πέρασμά μας από τα διάφορα πόστα που υπηρετούμε τις τοπικές κοινωνίες κρίθηκε επιτυχές. «Η σιωπή δεν είναι αδυναμία».


Ενόψει της ερχόμενης τουριστικής σεζόν ποια μέτρα θα πάρετε ως Έπαρχος, εάν δεν έχει λυθεί μέχρι τότε το θέμα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας; Τι «απαιτεί» ο κ. Ερωτόκριτος από της κυβέρνηση;
Δεν απαιτεί μόνο ο Έπαρχος. Ο Έπαρχος εκφράζει τη λαϊκή επιθυμία και στην προκειμένη περίπτωση όπως προανέφερα, τα αιτήματα και τις προτάσεις που έγιναν μέσα από πανεπαρχιακές συνεδριάσεις όλων των τοπικών φορέων. Πριν φτάσουμε όμως στην ερχόμενη τουριστική περίοδο πρέπει να δούμε τι ακτοπλοϊκή συγκοινωνία θα έχουμε κατά τη χειμερινή περίοδο. Σε περίπτωση που δεν έχουμε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα από τους διαγωνισμούς, θα επανεξετάσουμε τη στάση μας μέσα από νέα συνάντηση. Δεν αποκλείεται δε να προβούμε και σε δυναμικές κινητοποιήσεις. Πρέπει να γνωρίζουν οι κρατούντες ότι η ευγένεια και η σιωπή σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως αδυναμίες που θα μας εμποδίσουν να αντιδράσουμε ανάλογα προασπίζοντας και διασφαλίζοντας το συμφέρον των κατοίκων της Επαρχίας μας.