Περισσότεροι από δέκα προορισμοί παραμένουν ακάλυπτοι για την εφετινή περίοδο- Η μείωση των επιδοτήσεων κατά 10% και οι ανεξόφλητες αποζημιώσεις από την περυσινή λειτουργούν αποτρεπτικά.
Περισσότεροι από δέκα προορισμοί της άγονης γραμμής αναζητούν ακτοπλοϊκή λύση για την εφετινή χρονιά, ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, εταιρείες της ακτοπλοΐας ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και κατέθεσαν το ενδιαφέρον τους για άλλους 17 περίπου προορισμούς της ίδιας κατηγορίας.
Η μείωση των επιδοτήσεων προς την άγονη γραμμή κατά 10% που αποφάσισε η κυβέρνηση καθώς επίσης και το γεγονός ότι παραμένει ανεξόφλητο μεγάλο μέρος των αποζημιώσεων της περασμένης περιόδου ήταν δύο παράμετροι που λειτούργησαν αποτρεπτικά από το να καλυφθούν όλοι οι προορισμοί της άγονης γραμμής.
Ετσι ένα μεγάλο ερωτηματικό συνοδεύει τους προορισμούς της Πάτμου, των Λειψών και της Σύμης, όπως επίσης και τους προορισμούς της Λήμνου και της Μυτιλήνης με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη, αναφορικά με το αν θα καταφέρουν να έχουν εφέτος ακτοπλοϊκή σύνδεση, καθώς για τις γραμμές αυτές δεν εξεδήλωσε ενδιαφέρον καμία εταιρεία.
Το υπουργείο θα καλέσει εκ νέου τις εταιρείες της ακτοπλοΐας να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τις παραπάνω γραμμές και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα αναγκασθεί να αυξήσει την αποζημίωση καταργώντας στην πράξη την κυβερνητική εντολή για μείωση των αποζημιώσεων κατά 10%. Στη περίπτωση κατά την οποία δεν το πράξει, τότε το πιθανότερο είναι ότι οι προορισμοί αυτοί θα παραμείνουν στα αζήτητα.
Εκτός όμως από τους παραπάνω προορισμούς, στις 10 Νοεμβρίου το υπουργείο καλεί εκ νέου τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να υποβάλουν προτάσεις για την ανάληψη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης άλλων οκτώ προορισμών και συγκεκριμένα της Ανάφης, της Κάσου, του Διαφανίου, της Χάλκης, της Θηρασιάς, του Σίγρι, των Ψαρών και του Αγαθονησιού, χωρίς να έχει καθορισθεί με σαφήνεια το ύψος των αποζημιώσεων που είναι σε θέση να διασφαλίσει η πολιτεία την τρέχουσα περίοδο γι΄ αυτούς τους προορισμούς.
Εταιρείες οι οποίες παραδοσιακά μετείχαν στην κάλυψη των άγονων γραμμών, όπως η ΑΝΕΚ, εφέτος δείχνουν μια διστακτικότητα στο να καταθέσουν προτάσεις. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα δρομολόγια της άγονης γραμμής της Πάτμου, των Λειψών και της Σύμης καλύφθηκαν την εφετινή περίοδο από την παραπάνω κρητική εταιρεία. Για τα δρομολόγια της επόμενης περιόδου όμως η ΑΝΕΚ απέφυγε να καταθέσει προτάσεις.
Αναλυτικότερα, η Βlue Star Ferries του ομίλου Αttica εξεδήλωσε ενδιαφέρον για τις γραμμές Πειραιάς- Αστυπάλαια- Κάλυμνος- Κως- ΝίσυροςΤήλος- Ρόδος- Πειραιάς- ΚάλυμνοςΚως- Νίσυρος- Τήλος- Ρόδος- Πειραιάς- Νάξος- Δονούσα και Πειραιάς - Πάρος- Νάξος- Ηρακλειά- Σχοινούσα- Κουφονήσια- Κατάπολα.
Από την πλευρά της η ΑΝΕΚ εξεδήλωσε ενδιαφέρον για τη γραμμή Πειραιάς- Σύρος- Αγ. ΚήρυκοςΦούρνοι- Καρλόβασι- Βαθύ Σάμου, καθώς και για την τοπική γραμμή Καστός (Λευκάδας)- Μύτικας (Αιτ/νίας). Αντίθετα, η ΑΝΕΚ δεν εξεδήλωσε ενδιαφέρον για δύο μεγάλες άγονες γραμμές και συγκεκριμένα για τις γραμμές Πειραιάς- Πάτμος- ΛειψοίΛέρος- Κάλυμνος- Κως- Σύμη- Ρόδος και Θεσσαλονίκη- Λήμνος- Μυτιλήνη, τις οποίες εξυπηρετούσε την εφετινή περίοδο.
Οπως έγινε γνωστό, στις δύο παραπάνω γραμμές θα συνεχίσουν τα δρομολόγια τα υπάρχοντα πλοία. Η γραμμή της Πάτμου θα συνεχίσει να εξυπηρετείται μέχρι τέλους του έτους, ενώ η γραμμή Θεσσαλονίκη- Λήμνος - Μυτιλήνη ως τις 15 Νοεμβρίου. Η ΑΝΕΚ όμως έχει ήδη κάνει γνωστό προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν προτίθεται να δεχθεί παράταση της σύμβασης, καθώς και οι δύο γραμμές είναι ζημιογόνες.
Η δυστοκία που εντοπίζεται ήδη από πέρυσι στην ομαλή λειτουργία των άγονων γραμμών ενισχύεται δυναμικά εφέτος, με αποτέλεσμα να βρίσκει πρόσφορο έδαφος στον κλάδο η επιχειρηματολογία της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας περί διχοτόμησης της χώρας μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, η οποία θα προκύψει από την κατάρρευση του ακτοπλοϊκού δικτύου υπό το βάρος των σοβαρών θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο και παραμένουν ανοιχτά εδώ και πολύ καιρό.
Αν και η άγονη γραμμή παραμένει ένα μικρό μέρος του συνόλου του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας, εν τούτοις είναι το πιο ευαίσθητο κομμάτι τους και συνάμα είναι ένα από τα πιο ευαίσθητα θέματα με τα οποία οφείλει να ασχοληθεί με μεγάλη προσοχή η Πολιτεία.
Η Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας αφήνει να εννοηθεί ότι τα προβλήματα αυτά, καθώς παραμένουν σε εκκρεμότητα εδώ και πολύ καιρό χωρίς κανείς να έχει αναλάβει μια πρωτοβουλία προώθησής τους, καθιστούν προβληματική την ακτοπλοΐα στο σύνολό της, ώστε μια ενδεχόμενη κατάρρευση του δικτύου να μετατρέψει το σύνολο της ακτοπλοΐας σε μια τεράστια άγονη γραμμή.
Για να καλυφθεί αυτή η άγονη γραμμή, να εξασφαλιστεί δηλαδή η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την ενδοχώρα και συνεπώς να διατηρηθεί η συνοχή του ελλαδικού χώρου, υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν επιδοτήσεις της τάξεως του 1 δισ. ευρώ.
Πηγή: εφ. ΤΟ ΒΗΜΑ