Τρίτη 17 Απριλίου 2007

Προβληματικά εννιά λιμάνια στα νησιά της Δωδεκανήσου


Ελλείψεις που μπορούν να οδηγήσουν σε ατυχήματα, καταγράφοντια σε 9 λιμάνια της Δωδεκανήσου. Την καταγραφή έχει κάνει η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) η οποία σε υπόμνημα της προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μαν. Κεφαλογιάννη κάνει λόγο για άμεσες παρεμβάσεις σε 64 μεγάλα και μικρά λιμάνια της χώρας, ώστε να γίνεται ασφαλέστερη η προσέγγιση και η παραμονή των πλοίων σε αυτά.
Ειδικότερα οι ελλείψεις που καταγράφονται στα νησιά της Δωδεκανήσου είναι οι εξής:
ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ: Ο χερσαίος χώρος του λιμανιού να επεκταθεί. Προσκρουστήρες, στέγαστρα.
ΡΟΔΟΣ: Να ολοκληρωθεί η εκβάθυνση του λιμένος Αρκαντιάς. Στέγαστρο, κιγκλιδώματα για τους επιβάτες, προσκρουστήρες. Δημιουργία θέσεων (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης για την ασφαλή παραμονή των πλοίων στο λιμάνι.
Να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες (εκβάθυνση) στην περιοχή Κάμειρος Σκάλα ώστε να χρησιμοποιείται σαν εναλλακτική λύση όταν το κυρίως λιμάνι δεν είναι προσεγγίσιμο.
ΚΩΣ: Εκβάθυνση σε όλο το μήκος της προβλήτας και σε απόσταση τουλάχιστον 100 μ., προσκρουστήρες.
ΠΑΤΜΟΣ: Ο χερσαίος χώρος δεν εξυπηρετεί. Στέγαστρα επιβατών, χώροι υγιεινής, προσκρουστήρες.
ΛΕΡΟΣ: Να γίνει φωτοσήμανση εισόδου. Εκβάθυνση στη μετώπη της προβλήτας. Στέγαστρα επιβατών, WC, προσκρουστήρες. Να γίνει χαρτογράφηση του κόλπου Αγίας Μαρίνας και να διαπλατυνθεί η προβλήτα. Χρησιμοποιείται σαν εναλλακτική λύση με ΝΔ ανέμους.
ΚΑΛΥΜΝΟΣ: Εκβάθυνση σε όλη τη λιμενολεκάνη. Προσκρουστήρες,
φωτισμός προβλήτας. Η προέκταση του λιμενοβραχίονα είχε ως αποτέλεσμα να γίνει δύσκολη η είσοδος-έξοδος των πλοίων. Ουσιαστικά μη προσεγγίσιμο για τα μεγάλα πλοία της γραμμής.
ΚΑΣΟΣ: Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΒΑ ανέμους. Στέγαστρα επβατών-WC-προσκρουστήρες.
ΚΑΡΠΑΘΟΣ: Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Φωτισμός προβλήτας, δημιουργία μεγλαύτεορυ χερσαίου χώρου, σκιάδες, WC, προσκρουστήρες. Να τοποθετηθεί μια δέστρα (μπίντα) στην αριστερή πλευρά της προβλήτας της εξωτερικής θέσης πρυμνοδέτησης.
ΔΙΑΦΑΝΙ: Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Δεν προστατεύεται από ΒΑ έως ΝΑ ανέμους.


Με το έγγραφό του ο πρόεδρος των πλοιάρχων καταγράφει τις «απόψεις, παρατηρήσεις περίπου 350 πλοιάρχων που ταξιδεύουν με πλοία με ελληνική σημαία και προσεγγίζουν συχνά με τα πλοία τους τα 64 λιμάνια της χώρας». Σύμφωνα με τις επισημάνσεις του Ε. Κούζιλου:
n Δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία για την παραμονή πλοίων με επικίνδυνα φορτία στα λιμάνια (υγρά καύσιμα και υγραέρια).
n Δεν υπάρχουν προσκρουστήρες και στέγαστρα για την παραμονή των επιβατών, τόσο κατά τους καλοκαιρινούς όσο και τους χειμερινούς μήνες.
n Οι χώροι υγιεινής που υπάρχουν στα περισσότερα λιμάνια “δεν μας τιμούν”.
n Απαιτείται καλύτερη αστυνόμευση και τάξη σε όλα τα λιμάνια.
n Χρειάζεται καλύτερη συνεργασία με τους πλοιάρχους για τον καθορισμό της της θέσεως πρυμνοδέτησης και πλαγιοδέτησης ή αγκυροβολίας.
n Είναι επιτακτική ανάγκη να απαγορευθεί η είσοδος και η έξοδος χωρίς άδεια των μικρών σκαφών (αλιευτικά, θαλαμηγά, ιστιοπλοϊκα), μιας και τα περισσότερα λιμάνια είναι ταυτόχρονα επιβατηγά, εμπορικά, μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια.
n Απαιτείται καλύτερος προγραμματισμός δρομολογίων για την αποφυγή συνωστισμού στα λιμάνι από την ταυτόχρονη άφιξη ή αναχώρηση των πλοίων. Το κυκλοφοριακό χάος των δρόμων μεταφέρθηκε και στη θάλασσα.n Σε κάθε σχεδιασμό λιμένος να ζητείται η γνώμη των πλοιάρχων, δεδομένου ότι κατασκευάζονται ή επεκτείνονται λιμάνια που είναι ακατάλληλα.
Πηγή:Εφ. Η ΡΟΔΙΑΚΗ