Χωρίς πλοίο κινδυνεύουν να μείνουν από την ερχόμενη Τρίτη 27 Ιανουαρίου, οι κάτοικοι των νησιών που ανήκουν στην «άγονη γραμμή» και εξυπηρετούνται από τα πλοία των ακτοπλοϊκών εταιριών ΝEΛ, G. Α. Ferries. Kallisti Ferries και ΣΑΟΣ.
Ειδικότερα για τα Δωδεκάνησα, ενδιαφέρει η περίπτωση της G. A. Ferries, αφού η εταιρία αυτή είναι η μοναδική που συνδέει ακτοπλοϊκά την Κάρπαθο και την Κάσο. με τη Ρόδο. την Κρήτη και τον Πειραιά.
Οι παραπάνω ακτοπλοϊκές εταιρίες βρίσκεται σε δεινή θέση. αφού εδώ και καιρό δεν εισπράττουν από το κράτος την επιδότηση που έχουν συμφωνήσει για την εκτέλεση των δρομολογίων στις άγονες γραμμές. Αιτία γι αυτό. είναι ότι ο νέος τρόπος χρηματοδότησης τους. μετά την αλλαγή κωδικού που έγινε, δεν έχει ακόμη αρχίσει να λειτουργεί, εξαιτίας της γραφειοκρατίας. Αυτό έχει συνέπεια οι εταιρίες να αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας και να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις, όπως για παράδειγμα την έγκαιρη καταβολή των μισθών στα πληρώματα των πλοίων τους.
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) έδωσε προθεσμία στην G. A. Ferries και τις άλλες εταιρίες, έως την ερχόμενη Τρίτη 27 Ιανουαρίου, προκειμένου να καταβάλλουν τα δεδουλευμένα που οφείλουν στα πληρώματα πλοίων τους. Σε διαφορετική περίπτωση -μετά την έλευση της 27ης Ιανουαρίου θα «δέσουν»» όσα πλοία δεν έχουν πληρωθεί τα πληρώματα τους».
Ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς, υποστηρίζει ότι οι πλοιοκτήτες των συγκεκριμένων σκάφων είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν τα δεδουλευμένα που οφείλουν στα πληρώματα, που δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς, παρά μόνο να προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας.
Στην περίπτωση που η ΠΝΟ και οι ναυτικοί των παραπάνω εταιριών υλοποιήσουν τις απειλές τους. θα προκύψουν τεράστια προ-βλήματα για πολλά νησιά σε όλη τη χώρα. που θα χάσουν κάθε ακτοπλοϊκή σύνδεση και θα απομονωθούν, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Οι πλοιοκτήτες των τεσσάρων εταιρειών, υποστηρίζουν ότι το υπουργείο τους οφείλει χρήματα από τα δρομολόγια που εκτελούν στις «άγονες» γραμμές και δεν έχουν αυτή τη στιγμή την οικονομική δυνατότητα να καταβάλλουν μισθούς.
Τις εξελίξεις παρακολουθεί από κοντά το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο όμως δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα, αφού αρμόδιο για την καταβολή των χρημάτων στις εταιρίες είναι πλέον το υπουργείο Οικονομίας. Ήδη. παίζοντας διαμεσολαβητικά ρόλο. κατάφερε να πείσει τις εταιρίες καυσίμων να συνεχίσουν να τροφοδοτούν τις συγκεκριμένες εταιρίες, έως ότου λυθεί το πρόβλημα και ανοίξει η «στρόφιγγα» των κονδυλίων από το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με τους πλοιοκτήτες, τα ποσά που τους οφείλεται ξεπερνά συνολικά τα 20.000.000 ευρώ.
Ο Γεράσιμος Αγούδημος της G.A. Ferries υπολογίζει άτι οι οφειλές του YEN απέναντι του ανέρχονται σε 7 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά του το YEN υποστηρίζει ότι ενώ είχε ειδοποιήσει τους πλοιοκτήτες να καταθέσουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα για την καταβολή των επιδοτήσεων έως τις 24 Νοεμβρίου τελικά κανένας δεν το έπραξε.
Να σημειωθεί πάντως, ότι τα σωματεία Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και «Στέφενσαν». σωματείο κατωτέρων πληρωμάτων μηχανής, καταγγέλλουν την πλειοψηφία της ΠΝΟ. εκφράζοντας τπ θέση πως η απεργία έπρεπε να γενικευτεί για όλες τις εταιρείες. Όπως τονίζεται από την ΠΕΜΕΝ και τον «Στέφενσον», με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, όλες παραβιάζουν τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και τη νομοθεσία.
ΠΗΓΗ:εφ. Η ΡΟΔΙΑΚΗ