Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Ερώτηση στη Βουλή για τα δρομολόγια σε Κάρπαθο και Κάσο


Πηγή Ροδιακή

Αμεσα μέτρα για τη βελτίωση της αεροπορικής εξυπηρέτησης των κατοίκων της Καρπάθου και της Κάσου, ζητά ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δημ. Γάκης, ο οποίος ζητά να σταματήσει η ανεξέλεγκτη τιμολογιακή πολιτική και να σχεδιαστούν σωστά τα δρομολόγια.

Ο κ. Γάκης, κατέθεσε σχετική ερώτηση στους υπουργούς Ανάπτυξης και Οικονομικών, αναφέροντας σ’ αυτήν τα εξής:

«Η αεροπορική αγορά μεταφοράς επιβατών στην Ελλάδα είναι περιορισμένη, τόσο λόγω της γεωγραφικής και δημογραφικής ιδιαιτερότητας της χώρας, όσο και λόγω του ολιγοπωλιακού, ενίοτε μονοπωλιακού, χαρακτήρα στον ανταγωνισμό.

Στο πλαίσιο της βελτίωσης της λειτουργίας και της αναδιάρθρωσης του συστήματος αερομεταφορών ένα σημαντικό σύνολο παρεμβάσεων, αφορά και στις αεροπορικές άγονες γραμμές, που επιδοτούνται από το ελληνικό κράτος.

Όπως αναφέρει και πρόσφατη γνωμοδότηση της ΕΕ, είναι ευρέως αναγνωρισμένο ότι οι αερολιμένες κάτω από ένα συγκεκριμένο κατώτατο όριο συνήθως δεν είναι εμπορικά βιώσιμοι και ενδεχομένως να απαιτούν δημόσια χρηματοδότηση. Επιπλέον, αυτοί οι μικροί αερολιμένες συχνά εξασφαλίζουν την σύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική και συνήθως δεν επηρεάζουν αρνητικά τους όρους συναλλαγής στην ΕΕ δεδομένου του περιορισμένου όγκου μετακινήσεων.

Η κάλυψη των λεγόμενων «άγονων γραμμών» προς τις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές της επικράτειας γίνεται, ουσιαστικά μόνον από μία εταιρεία, καθώς οι δύο εταιρείες που υπάρχουν στην χώρα έχουν δημιουργήσει ένα άτυπο «καρτέλ», μοιράζοντας τις περιοχές γεωγραφικά και στη βάση των δικών τους σχεδιασμών και όχι λειτουργώντας, αντισταθμιστικά της συγκοινωνιακής απομόνωσης των νησιών.

Ιδιαίτερα, για τα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου που διαθέτουν δυνατότητα αεροπορικής σύνδεσης, παρατηρείται ελάχιστου δυνατού επιπέδου υπηρεσίες, με μικρά αεροσκάφη και υψηλούς ναύλους.

Οι στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό και η «παραδοσιακή» πολιτική κατευθυντήριων γραμμών, επιτρέπουν στις εταιρίες τελικά να εκμεταλλεύονται τους αερολιμένες που βρίσκονται στην ίδια ζώνη προσέλκυσης και να καθορίζουν επί της ουσίας κανόνες και όρους.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα αλλά και καταγγελίες των κατοίκων της Καρπάθου και της Κάσου, συνεχίζεται από την αεροπορική εταιρεία που εκμεταλλεύεται την γραμμή μια απαράδεκτη πολιτική αναπροσαρμογής ναύλων παρά την επιδότηση που λαμβάνει από το κράτος, ακριβώς για να κρατά τα ναύλα σε προσιτά για τους κατοίκους επίπεδα.

Χωρίς εξηγήσεις και τεκμηρίωση, το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου στις διαδρομές ΑΘΗΝΑ – ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΑΘΗΝΑ (220€) και ΑΘΗΝΑ – ΚΑΣΟΣ – ΑΘΗΝΑ (220€), είναι αδικαιολόγητα υψηλό, όπως και το κόστος του ναύλου της διαδρομής που συνδέει τα δύο νησιά.

Προβλήματα, έχουν δημιουργηθεί και με τις ανταποκρίσεις των δρομολογίων, ιδιαίτερα στη σύνδεση της ΚΑΣΟΥ με την ΑΘΗΝΑ, που δυσχεραίνει τη μετάβαση στην Κάσο και επιβαρύνει τον πολίτη οικονομικά.

- Επειδή, η επιδότηση των γραμμών που καλύπτουν την αεροπορική συγκοινωνία των νήσων ΚΑΡΠΑΘΟΥ - ΚΑΣΟΥ, είναι ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους των ακριτικών νησιών, τη στιγμή μάλιστα που η νησιωτική χώρα βιώνει τα αποτελέσματα της μνημονιακής πολιτικής και η συγκοινωνιακή επικοινωνία με την ηπειρωτική χώρα και τα μεγαλύτερα νησιά είναι απαραίτητη για την μείωση της απομόνωσης και την κοινωνική συνοχή.

- Επειδή, είναι επιτακτική ανάγκη ο σεβασμός στην ακρίβεια εκτέλεσης των δρομολογίων. Τα νησιά είναι άμεσα εξαρτημένα από τις αερομεταφορές.

Για όλους τους παραπάνω λόγους,
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:

1. Προτίθενται να προβούν σε ελέγχους για την διαμόρφωση των τιμών των εισιτηρίων;

2. Προτίθενται να εξηγήσουν με ποιούς ακριβώς όρους ανατέθηκαν οι συγκεκριμένες γραμμές στην αεροπορική εταιρεία; Σε ποια μελέτη και με ποιά κριτήρια βασίζεται η κοστολόγηση του εισιτηρίου; Έχουν ληφθεί υπόψη πρακτικές τιμολόγησης μεταφορικού ισοδύναμου σε άλλες αντίστοιχες γραμμές του εξωτερικού στην ΕΕ;

3. Προτίθενται να λάβουν υπόψη τις προτάσεις των τοπικών φορέων και της ΥΠΑ για τη λειτουργία των αερολιμένων, κυρίως αναφορικά με το ειδικό καθεστώς και την αναγκαία αεροπορική σύνδεση για λόγους κοινωνικούς και ιατρικούς, όπως έχει κατά καιρούς δηλώσει το ΥΠΕΚΑ;

4. Ποιός είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αποτελεσματικότερη σύνδεση των νησιών, με ορθολογικό προγραμματισμό των δρομολογίων, για την αποτελεσματικότερη σύνδεση των νησιών της Καρπάθου και της Κάσου, τόσο στη μεταξύ τους επικοινωνία, όσο και με την Αθήνα και την Ρόδο;

5. Υπάρχει μέριμνα και σχεδιασμός για εναλλακτικές λύσεις που να εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη μετάβαση των νησιωτών και την επικοινωνία με τη Ρόδο, την Κρήτη και την Αθήνα, που να λαμβάνει υπόψη την νησιωτική ιδιαιτερότητα, στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες μειώσεων στις επιδοτήσεις που επιβάλει το ΜΠΔΣ;

Προτίθεται η κυβέρνηση να νομοθετήσει για ειδικές προβλέψεις μειωμένων ναύλων σε άτομα ειδικών κατηγοριών, κατοίκων των νήσων, όπως είναι: νέοι, άνεργοι, ΑμΕΑ, ειδικές κοινωνικές ευπαθείς ομάδες (π.χ. άτομα τρίτης ηλικίας) ή για μεταβάσεις για ιατρικούς λόγους;

6. Ποιός είναι ο σχεδιασμός για τις νέες δρομολογήσεις στη βάση των νέων μονοπωλιακών συνθηκών στις αεροπορικές εταιρείες και με ποια κριτήρια θα αποφασιστούν οι νέες συμβάσεις; »