Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2007

Αγονες γραμμές: Αλλάζουν οι όροι του διαγωνισμού


ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΗ να επαναπροκηρύξει τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές που δεν έχουν κατακυρωθεί είναι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αιγαίου, σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στο χθεσινό Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ΣΑΣ . Ταυτόχρονα, με τις επιλογές του, το υπουργείο Αιγαίου φαίνεται να προκαλεί νέα ενδοακτοπλοϊκή αντιπαράθεση, αυτή τη φορά μεταξύ ΛΑΝΕ και Blue Star Ferries Ειδικότερα, στο χθεσινό ΣΑΣ οι εκπρόσωποι του Υπουργείου, απαντώντας στις αιτιάσεις της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΛΑΝΕ η οποία ζητεί τη ματαίωση του συνόλου του πρώτου διαγωνισμού, σημείωσαν ότι θα επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός για όσες γραμμές δεν κατακυρώθηκαν την πρώτη φορά. Πρόσθεσαν μάλιστα ότι είναι δυνατή η επαναπροκήρυξη με νέους όρους, καθώς η νομοθεσία δεν το απαγορεύει, ενώ και η αρχική προκήρυξη προέβλεπε ότι ο διαγωνισμός μπορεί να επαναληφθεί με τους ίδιους ή άλλους όρους. Σε ερώτηση του γενικού γραμματέα του ΥΕΝ και προεδρεύοντος του ΣΑΣ, καθηγητή Ιωάννη Τζωάννου, γιατί αλλάζουν οι όροι του διαγωνισμού, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Αιγαίου απάντησε «για να εναρμονιστούν (!) με τις αντίστοιχες προκηρύξεις του ΥΕΝ». Βέβαια, δίκαια μπορεί να διερωτηθεί ο οποιοσδήποτε γιατί δεν ίσχυε η ανάγκη αυτή και στον αρχικό διαγωνισμό, ο οποίος σε αντίθεση με αυτόν του ΥΕΝ περιλάμβανε ως όρο να είναι όλα τα πλοία που συμμετέχουν στο διαγωνισμό προσαρμοσμένα στο ΠΔ 124/06 (Συνθήκη της Στοκχόλμης). Σημειώνεται ότι στη νέα συμπληρωματική προκήρυξη αφαιρέθηκε ο συγκεκριμένος όρος.Για όσες γραμμές δεν υπήρξε κατακύρωση από πλευράς του υπουργού Αριστοτέλη Παυλίδη, θεωρείται ότι απορρίφθηκαν και πραγματοποιείται νέος διαγωνισμός, τόνισαν οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Αιγαίου. Ωστόσο αυτή η απόφαση δεν αφορά τις γραμμές στις οποίες ανεδείχθη μειοδότης η εταιρεία Saos, για τις οποίες όμως υπάρχει δικαστική προσφυγή της εταιρείας Agoudimos Lines και δεν πρόκειται να κατακυρωθούν μέχρι τη λήξη της δικαστικής διαδικασίας.
Πρόκειται για τις γραμμές:
· Μυτιλήνη-Λήμνος-Θεσσαλονίκη και επιστροφή, στην οποία μειοδότης είναι η Saos και δεν έχει κατακυρωθεί λόγω προσφυγής της εταιρείας Agoudimos Lines.
· Σάμος/Ικαρία-Χίος-Μυτιλήνη-Λήμνος-Καβάλα, στην οποία είναι και πάλι μειοδότης η Saos, ωστόσο εκκρεμεί η ένσταση στο δικαστήριο, η οποία εκδικάστηκε χθες της Agoudimos Lines.
Η ΛΑΝΕ, από την πλευρά της, υποστήριξε μέσω της δικηγόρου της ότι ο διαγωνισμός πρέπει να ματαιωθεί στο σύνολό του και να επαναπροκηρυχθεί, καθώς έχει μεσολαβήσει πολύ μεγάλο διάστημα από την προκήρυξή του, επικαλούμενη το άρθρο 13 του Π.Δ. 394/96, το οποίο αναφέρει ότι οι προσφορές όλων των συμμετεχόντων προμηθευτών ισχύουν και δεσμεύουν τους προμηθευτές επί τριάντα ημέρες από την επομένη της διενέργειας του διαγωνισμού, εκτός αν από την προκήρυξη ορίζεται διαφορετικά.Οι γραμμές που θα περιλαμβάνονται στη νέα προκήρυξη είναι:
· μια σειρά αγόνων γραμμών που αφορούν ενδονησιωτικές γραμμές στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα,
· Αλεξανδρούπολη-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Βαθύ ή Καρλόβασι Σάμου-Κάλυμνος-Κως-Ρόδος και επιστροφή,
· Θεσσαλονίκη- Σάμος- Κάλυμνος-Κως-Ρόδος και επιστροφή,
· Σητεία-Κάσος-Πηγάδια Καρπάθου-Χάλκη-Ρόδος και επιστροφή, σε συνέχεια δρομολογίου Πειραιάς-Σητείας,
· Ρόδος-Κάρπαθος και επιστροφή, σε συνέχεια δρομολογίου Πειραιάς-Κω-Ρόδος, χωρίς ενδιάμεσες προσεγγίσεις μία φορά την εβδομάδα.
Νέα γραμμή, νέα ένταση
Ουσιαστικά πρόκειται για νέα γραμμή, καθώς στην προηγούμενη προκήρυξη η προαναφερόμενη γραμμή περιλάμβανε και την Κάσο. Ωστόσο, λόγω του ότι δεν υπήρξε ενδιαφέρον για τη σύνδεση με Πειραιά (η ΑΝΕΚ κατέθεσε τροποποίηση για την εν λόγω γραμμή που δεν έγινε δεκτή) προκηρύχθηκε πάλι, χωρίς την Κάσο αυτή τη φορά. Πληροφορίες φέρουν την Blue Star να εκφράζει το ενδιαφέρον της είτε με το πλοίο «Διαγόρας», το οποίο ανήκει στην κατηγορία Β (ηλικίας μεταξύ 10-20 ετών), είτε με άλλο, νεότερο (Blue Star ΙΙ), και στην περίπτωση που συμμετάσχει στο διαγωνισμό θεωρείται ότι θα προηγείται όλων των παλαιότερων πλοίων. Η τροποποίηση της γραμμής προκάλεσε, όπως είναι φυσικό, την αντίδραση της ΛΑΝΕ, η οποία θεωρεί ότι αδικείται, καθώς όλα τα χρόνια φέρει το βάρος της εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών της Δωδεκανήσου χειμώνα-καλοκαίρι, ενώ τώρα για τρεις μήνες, τη θερινή δηλαδή περίοδο, μία άλλη εταιρεία θα καρπωθεί τα οφέλη της αυξημένης κίνησης μαζί με την επιδότηση.
Πλήρης απελευθέρωση
Στο ΣΑΣ, εκτός της ημερήσιας διάταξης, συζητήθηκε και το θέμα της ολοκλήρωσης της απελευθέρωσης των ναύλων σε όλη την ακτοπλοΐα, θέμα που έθεσε ο εκπρόσωπος της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, Μανώλης Γαλανάκης, προσκομίζοντας σχετικό υπόμνημα. Σύμφωνα με αυτό, η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας ζητά να τεθούν προς συζήτηση εκτός ημερησίας διατάξεως και κατά τη διαδικασία του κατεπείγοντος τα παρακάτω θέματα:
· Ολοκλήρωση απελευθέρωσης ναύλων στις ενδονησιωτικές και περιφερειακές διασυνδέσεις.· Αναπροσαρμογή κρατικού ναυλολογίου για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας και για όσες δεν έχουν ακόμη απελευθερωθεί.Επισημαίνουμε ότι τα θέματα αυτά παραμένουν εκκρεμή εδώ και πολύ καιρό εις βάρος της ελληνικής ακτοπλοΐας και των δραστηριοποιούμενων εταιρειών. Ταυτόχρονα δημιουργούν προβλήματα στρέβλωσης της αγοράς και αθέμιτου ανταγωνισμού ανάμεσα σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε γραμμές «απελευθερωμένες» και «μη απελευθερωμένες».Έχει ωριμάσει ο χρόνος για να δοθούν λύσεις στα θέματα αυτά. Από πλευράς του, ο γενικός γραμματέας του ΥΕΝ, κ. Τζωάννος, παρέπεμψε το θέμα προς εξέταση.


ΠΗΓΗ:Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ