Τετάρτη, 23 Απριλίου 2014

Το Εθνικό Θέατρο στο αρματαγωγό «Ρόδος»

Ο Μακρυγιάννης «πιάνει» λιμάνι στην άγονη γραμμή – Το αρματαγωγό «Ρόδος» στήνει 400 θέσεις στο κατάστρωμα, κατεβάζει τη μπουκαπόρτα, ανάβει τα φώτα και παρουσιάζει το έργο «ένας έλληνας»
Το αρματαγωγό «Ρόδος» δεν είναι παροπλισμένο. Όταν δεν συμμετέχει σε ασκήσεις στο Αιγαίο, επιτελεί έργο κοινωνικό, όπως για παράδειγμα, διανομή ιατροφαρμακευτικού υλικού στα νησιά.
Από τις 28 Απριλίου έως τις 16 Μαΐου, το αρματαγωγό «Ρόδος» αναλαμβάνει άλλη, εξίσου σοβαρή αποστολή: Να ταξιδέψει από την Ικαρία μέχρι την Κάσο, την παράσταση του Εθνικού θεάτρου «ένας έλληνας» Απομνημονεύματα Στρατηγού Μακρυγιάννη.
Το Εθνικό Θέατρο «πιάνει» λιμάνι -πρώτη φορά στην ιστορία του- σε οκτώ νησιά της άγονης γραμμής, με «όχημα» της θεατρικής δράσης το Αρματαγωγό «Ρόδος».
Με τη βοήθεια του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Πολεμικού Ναυτικού, μετατρέπεται σε μέσο μεταφοράς της θεατρικής τέχνης, καθώς η σκηνή, τα καμαρίνια και οι θέσεις των θεατών βρίσκονται στα «σπλάχνα» του πλοίου.
Είσοδος ελεύθερη και η ανταπόδοση στους φορολογούμενους πολίτες
Εκεί, μέσα στο «Ρόδος», οι ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζουν το έργο «ένας έλληνας» Απομνημονεύματα Στρατηγού Μακρυγιάννη.
«Το Εθνικό Θέατρο, από την ιδρυτική του διακήρυξη και τον καταστατικό του χάρτη, ορίζεται ως θέατρο όχι μόνο της Αθήνας αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας. Στο πλαίσιο αυτής της υποχρέωσης ιδρύεται η Σκηνή Περιοδείας του Εθνικού θεάτρου, που θα αφορά στους χειμερινούς και εαρινούς μήνες και θα απευθύνεται σε ομάδες πληθυσμού της περιφέρειας που δεν έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στη θεατρική πράξη» σημειώνει ο Σωτήρης Χατζάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θέατρου, ο οποίος επισημαίνει ότι, η αυξημένη προσέλευση των θεατών στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου, δίνει, αυτή τη στιγμή, στην Πρώτη Κρατική Σκηνή της χώρας, μία δυνατότητα «επιστροφής», ανταπόδοσης στους φορολογούμενους πολίτες. 
Ντοκιμαντέρ από το ταξίδι στην άγονη γραμμή
Η εμπειρία αυτή θα καταγραφεί. Η σκηνοθέτις Πηγή Δημητρακοπούλου θα ταξιδέψει με τον θίασο για να καταγράψει με την κάμερα της την «περιπέτεια». Το ταξίδι με το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, το λιμάνι, η υποδοχή, η προσέλευση των νησιωτών, η παράσταση, το μετά. Το υλικό που θα προκύψει από το ταξίδι, από την πρώτη έξοδο της Σκηνής Περιοδείας του Εθνικού Θεάτρου, θα γίνει ντοκιμαντέρ.
Η διάψευση της επανάστασης
«Η παράσταση σκύβει πάνω στο κείμενό του Μακρυγιάννη και ανοίγει ερωτήματα. Τι σημαίνουν για μας πατρίδα-έθνος-κράτος-πίστη-θρησκεία-πάθος-αγώνας-θυσία; Τι περιεχόμενο μπορούμε να τους δώσουμε εμείς σήμερα;» λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης, Περικλής Μουστάκης. «Αφουγκραζόμενη το κείμενο του Μακρυγιάννη, η παράσταση φωτίζει το παρελθόν και το παρόν, σχολιάζει, χειρονομεί, σαρκάζει, βάζοντας το τότε και το τώρα δίπλα δίπλα. Η ιστορία επαναλαμβάνεται με άλλη μορφή κάθε φορά. Αλλά η διάψευση της επανάστασης, η απογοήτευση, αισθανόμαστε να μένουν σαν ένας συνδετικός ιστός κοινός. Το ίδιο, όμως, και η πεποίθηση ότι η ουτοπία ποτέ δεν είναι ουτοπική».
Οι σταθμοί του αρματαγωγού:
● 30/4 Ικαρία (Άγιος Κήρυκος)
● 2-3/5 Πάτμος (Σκάλα)
● 4-5/5 Λέρος (Λακκί)
● 7/5 Αστυπάλαια (Λιμάνι)
● 9/5 Νίσυρος (Μανδράκι)
● 11/5 Τήλος (Λιβάδια)
● 12-13/5 Κάρπαθος (Πηγάδια)
● 15/5 Κάσος (Φρυ)

Ταυτότητα παράστασης
Δραματουργική επεξεργασία: Χρήστος Μαρσέλλος, Περικλής Μουστάκης, Ντίνα Σταματοπούλου
Σύλληψη- Σκηνοθεσία: Περικλής Μουστάκης
Σκηνικά-κοστούμια: Στέλλα Ρότσιου
Φωτισμοί: Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς
Μουσική επιλογή: Ντίνα Σταματοπούλου
Μαριονέττες: Θανάσης Γκότσης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ντίνα Σταματοπούλου
Βοηθός Σκηνογράφου: Βασιλική Τσιλιγκρού
Διανομή (αλφαβητικά):
Ελένη Γαρυφαλλή, Περικλής Μουστάκης, Γιάννης Μπόγρης, Τάνια Παλαιολόγου, Σήφης Πολυζωίδης