Η μεταφορά θα γίνει τόσο σε επίπεδο ηπειρωτικής χώρας όσο και από τα νησιά προς τους πλησιέστερους νόμιμα λειτουργούντες ΧΥΤΑ. Η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε συνεχείς συζητήσεις με το υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να βρεθεί λύση για το κόστος μεταφοράς των αποβλήτων, καθώς και με τους δήμους υποδοχής ώστε να μην υπάρξουν αντιδράσεις και διαμαρτυρίες.
Η απόφαση της Κομισιόν αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα και η αγωνία στο ΥΠΕΚΑ είναι αυτονόητη. Η ηγεσία του υπουργείου πιστεύει πάντως πως τελικά η επιβάρυνση για τη χώρα μας θα είναι μικρότερη από ό,τι υπολογιζόταν καθώς τις τελευταίες ημέρες έχουν κλείσει 18 ΧΑΔΑ και θα γίνει προσπάθεια να κλείσουν άλλοι τόσοι μέσα στον Δεκέμβριο. Σήμερα βρίσκονται εν λειτουργία 39 παράνομες χωματερές, όταν πριν από δεκαπέντε ημέρες ο αριθμός έφθανε τις 57 και το περασμένο καλοκαίρι ξεπέρναγε τις 70.
Ο εντατικός ρυθμός παύσης των ενεργών ΧΑΔΑ δημιουργεί βάσιμες ελπίδες πως η ΕΕ θα αναγνωρίσει τις προσπάθειες που γίνονται, ειδικά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, προκειμένου να εκριζωθεί ένα φαινόμενο που προσβάλλει τη χώρα διαχρονικά, επισήμαιναν χθες από το περιβάλλον του υπουργού ΠΕΚΑ Γιάννη Μανιάτη.
Η απόφαση της Κομισιόν αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα και η αγωνία στο ΥΠΕΚΑ είναι αυτονόητη. Η ηγεσία του υπουργείου πιστεύει πάντως πως τελικά η επιβάρυνση για τη χώρα μας θα είναι μικρότερη από ό,τι υπολογιζόταν καθώς τις τελευταίες ημέρες έχουν κλείσει 18 ΧΑΔΑ και θα γίνει προσπάθεια να κλείσουν άλλοι τόσοι μέσα στον Δεκέμβριο. Σήμερα βρίσκονται εν λειτουργία 39 παράνομες χωματερές, όταν πριν από δεκαπέντε ημέρες ο αριθμός έφθανε τις 57 και το περασμένο καλοκαίρι ξεπέρναγε τις 70.
Ο εντατικός ρυθμός παύσης των ενεργών ΧΑΔΑ δημιουργεί βάσιμες ελπίδες πως η ΕΕ θα αναγνωρίσει τις προσπάθειες που γίνονται, ειδικά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, προκειμένου να εκριζωθεί ένα φαινόμενο που προσβάλλει τη χώρα διαχρονικά, επισήμαιναν χθες από το περιβάλλον του υπουργού ΠΕΚΑ Γιάννη Μανιάτη.
Επιπλέον τα πρόστιμα δεν αναμένεται να επιβληθούν αμέσως αλλά θα παραχωρηθεί από την ΕΕ περίοδος διαβουλεύσεων ενός μηνός, κατά την οποία η ελληνική πλευρά θα έχει την ευκαιρία να διαπραγματευτεί περαιτέρω, παρουσιάζοντας τις δράσεις που έχουν πραγματοποιηθεί και τον προγραμματισμό της επόμενης περιόδου.
Σύμφωνα με την εισήγηση της Γενικής Εισαγγελέως του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, επιβάλλονται στην Ελλάδα: α) κατ΄ αποκοπή πρόστιμο 22 εκατομμυρίων ευρώ για μη συμμόρφωση με την πρώτη δικαστική απόφαση του 2005 που όριζε κλείσιμο μέχρι το 2009 όλων των παράνομων χωματερών, β) ημερήσιο πρόστιμο 54.450 ευρώ, το οποίο θα απομειώνεται κατά 150 ευρώ / ημέρα κάθε φορά που θα παύει η λειτουργία ενός ΧΑΔΑ ή θα ξεκινά η αποκατάσταση ενός ΧΑΔΑ.
Πιστεύεται πως το ημερήσιο πρόστιμο μπορεί τώρα να μειωθεί αισθητά και να φθάσει ακόμα και τα 10.000 ευρώ. Στόχος είναι όλες οι παράνομες χωματερές να έχουν κλείσει μέχρι το τέλος του 2015, με τη λήξη του ΕΣΠΑ (από το οποίο χρηματοδοτείται η αποκατάσταση των ΧΑΔΑ με 150 εκατομμύρια ευρώ).
Λίγες είναι οι ελπίδες για τη μείωση του κατ΄ αποκοπή προστίμου καθώς αφορά παρελθόντα έτη, όμως και εδώ θα γίνουν προσπάθειες. Η ελληνική πλευρά προτείνει να ισχύσει το συγκεκριμένο πρόστιμο από το 2009 (και όχι από το 2005, όπως λέει η απόφαση της εισαγγελέως), χρονιά κατά την οποία εξέπνεε η προθεσμία για το κλείσιμο των παράνομων χωματερών. Δεσμευόμαστε επίσης να αποκαταστήσουμε εντός του 2014 το 10% των ανενεργών ΧΑΔΑ (25 περίπου) και εντός του 2015 να συμβασιοποιηθεί η αποκατάσταση όλων των υπολοίπων. Σημειώνεται πως σήμερα υπάρχουν 205 ανενεργοί μη αποκαταστημένοι ΧΑΔΑ.
«Πιστεύω πως τα πράγματα θα πάνε καλύτερα», δήλωσε στο «Εθνος» η γενική γραμματέας ΠΕΚΑ Νάντια Γιαννακοπούλου, η οποία έχει την ευθύνη και τον συντονισμό της προσπάθειας για την αντιμετώπιση του προβλήματος. «Εχουμε κάνει τεράστια προσπάθεια για ένα μείζον ζήτημα με πολλά λάθη από το παρελθόν».
Σύμφωνα με την εισήγηση της Γενικής Εισαγγελέως του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, επιβάλλονται στην Ελλάδα: α) κατ΄ αποκοπή πρόστιμο 22 εκατομμυρίων ευρώ για μη συμμόρφωση με την πρώτη δικαστική απόφαση του 2005 που όριζε κλείσιμο μέχρι το 2009 όλων των παράνομων χωματερών, β) ημερήσιο πρόστιμο 54.450 ευρώ, το οποίο θα απομειώνεται κατά 150 ευρώ / ημέρα κάθε φορά που θα παύει η λειτουργία ενός ΧΑΔΑ ή θα ξεκινά η αποκατάσταση ενός ΧΑΔΑ.
Πιστεύεται πως το ημερήσιο πρόστιμο μπορεί τώρα να μειωθεί αισθητά και να φθάσει ακόμα και τα 10.000 ευρώ. Στόχος είναι όλες οι παράνομες χωματερές να έχουν κλείσει μέχρι το τέλος του 2015, με τη λήξη του ΕΣΠΑ (από το οποίο χρηματοδοτείται η αποκατάσταση των ΧΑΔΑ με 150 εκατομμύρια ευρώ).
Λίγες είναι οι ελπίδες για τη μείωση του κατ΄ αποκοπή προστίμου καθώς αφορά παρελθόντα έτη, όμως και εδώ θα γίνουν προσπάθειες. Η ελληνική πλευρά προτείνει να ισχύσει το συγκεκριμένο πρόστιμο από το 2009 (και όχι από το 2005, όπως λέει η απόφαση της εισαγγελέως), χρονιά κατά την οποία εξέπνεε η προθεσμία για το κλείσιμο των παράνομων χωματερών. Δεσμευόμαστε επίσης να αποκαταστήσουμε εντός του 2014 το 10% των ανενεργών ΧΑΔΑ (25 περίπου) και εντός του 2015 να συμβασιοποιηθεί η αποκατάσταση όλων των υπολοίπων. Σημειώνεται πως σήμερα υπάρχουν 205 ανενεργοί μη αποκαταστημένοι ΧΑΔΑ.
«Πιστεύω πως τα πράγματα θα πάνε καλύτερα», δήλωσε στο «Εθνος» η γενική γραμματέας ΠΕΚΑ Νάντια Γιαννακοπούλου, η οποία έχει την ευθύνη και τον συντονισμό της προσπάθειας για την αντιμετώπιση του προβλήματος. «Εχουμε κάνει τεράστια προσπάθεια για ένα μείζον ζήτημα με πολλά λάθη από το παρελθόν».
‘ Εθνος
Πηγή: