Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2008

Ακτοπλοοία

Απογειώνονται» οι επιδοτήσεις στον επαναληπτικό διαγωνισμό για την κάλυψη ενδονησιωτικών συνδέσεων.

Ωστόσο, παρότι προσφέρονται προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες θεαματικές αυξήσεις στις επιδοτήσεις ακόμα και πάνω από 60%, από το κείμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού, που εκδόθηκε, το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι θα υπάρξει έστω και στοιχειώδης βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους νησιώτες και γενικότερα στους επιβάτες.

Πάντως, από την προκήρυξη του διαγωνισμού για 24 γραμμές (σ.σ. αρκετές έχουν υποκατηγορίες) δημιουργείται η εντύπωση ότι δεν έχει δοθεί το «πράσινο φως» από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για την προσφορά των επιδοτήσεων- μαμούθ. Και αυτό διότι σε αντίθεση με την προηγούμενη προκήρυξη, αναφέρεται ότι:

«Ο διαγωνισμός δύναται να ματαιωθεί σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας σε περίπτωση που δεν εγκριθούν οι αναγκαίες πιστώσεις» (Γενικοί όροι του διαγωνισμού, παράγραφος 4).

Ενδεικτικό παράδειγμα της αλματώδους αύξησης των επιδοτήσεων αποτελεί η γραμμή Αλεξανδρούπολη - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου - Κάλυμνος - Κως- Ρόδος και επιστροφή.

Για ένα δρομολόγιο την εβδομάδα προσφερόταν στον πρώτο διαγωνισμό μίσθωμα από 50.000 ευρώ μέχρι 72.500 ευρώ, ανάλογα με την κατηγορία του πλοίου (σ.σ. το ακριβότερο αφορά νεότερο πλοίο, με μεγάλη ταχύτητα).

Μίσθωμα
Στον επαναληπτικό διαγωνισμό προσφέρεται μίσθωμα, για ίδιων προδιαγραφών πλοίο, από 80.000 ευρώ μέχρι 116.000 ευρώ. Δηλαδή αύξηση 60%.

Για να γίνει αντιληπτό το «πάρτι των εκατομμυρίων» γύρω από τις επιδοτήσεις, που έχει «στηθεί» με τις ευλογίες της κυβέρνησης Καραμανλή, θα πρέπει να αναφερθεί ότι φέτος η ίδια γραμμή καλύπτεται από τα επιβατηγά «Βιτσέντζος Κορνάρος» ή το «Ιεράπετρα» της ΛΑΝΕ με μίσθωμα 41.699,35 ευρώ ανά δρομολόγιο. Δηλαδή, του χρόνου το μίσθωμα φτάνοντας π.χ. στις 80.000 ευρώ θα έχει σχεδόν διπλασιαστεί, μέσα σε ένα έτος.

Πέρσι, η ίδια γραμμή γινόταν από το «Πηνελόπη» με μίσθωμα 31.900 ευρώ μέχρι τις 25/6/07 και 38.500 ευρώ μέχρι 31/10/07.

Μεγάλες αυξήσεις στα προσφερόμενα μισθώματα υπάρχουν σχεδόν σε όλες τις γραμμές. Μοναδική, ίσως, εξαίρεση η γραμμή Ρόδος - Χάλκη - Τήλος - Νίσυρος - Κως και επιστροφή, όπου προσφέρεται το ίδιο μίσθωμα (14.900 ευρώ) αλλά με μείωση -άγνωστο για ποιο λόγο- της ζητούμενης χωρητικότητας του πλοίου από 300 σε 250 επιβάτες σε περίοδο θέρους.

Η νέα προκήρυξη αφορά επανάληψη του διαγωνισμού, που έγινε μέσα στο καλοκαίρι και για τις πιο πολλές γραμμές δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από εταιρείες, ενώ στη διάρκειά του είχε ξεσπάσει επιχειρηματικός «πόλεμος», με κορυφή του παγόβουνου την υπόθεση Παυλίδη - Μανούση.

Εκτός τις αυξήσεις στα μισθώματα στη νέα προκήρυξη υπάρχουν διάφορες αλλαγές σε γραμμές.

Για παράδειγμα, αρχικά είχε προκηρυχθεί η γραμμή Σητεία - Κάσος - Πηγάδια Καρπάθου - Χάλκη - Ρόδος. Στον επαναληπτικό διαγωνισμό η γραμμή άλλαξε σε Ηράκλειο- Κάσος- Πηγάδια Καρπάθου- Χάλκη- Ρόδος, με αύξηση του προσφερόμενου μισθώματος κατά δρομολόγιο κατά 94% (στην κατηγορία 5 από 22.000 ευρώ προσφέρονται 42.680 ευρώ και στην κατηγορία 1 από 31.900 ευρώ προσφέρονται 61.886 ευρώ).

Επίσης, στον καινούργιο διαγωνισμό εντάσσεται για πρώτη φορά και προκηρύσσεται η γραμμή Θήρα- Κάσος- Κάρπαθος- Ρόδος και επιστροφή με προσφερόμενο μίσθωμα από 44.880 ευρώ ανά δρομολόγιο.

Να σημειωθεί ότι για την παραπάνω γραμμή «κόβονται» κάποια πλοία, αφού δεν προσφέρεται μίσθωμα για πλοίο της κατηγορίας 5 (μεγαλύτερης ηλικίας πλοίο, που θα συνάψει σύμβαση ενός ή δύο ετών), πράγμα που συμβαίνει και σε άλλες γραμμές, όπως για παράδειγμα στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, όπου καθορίζεται ρητά ότι «γίνονται δεκτά μόνο πλοία κατηγορίας 1 ή 2 ή 3».

Η τελευταία πρόβλεψη, που υπήρχε, πάντως, και στον προηγούμενο διαγωνισμό, καταγγέλλεται από κάποιες εταιρείες ως «φωτογραφική».

ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΛΑΓΚΟΝΙΑΡΗΣ -Εφ. ΕΘΝΟΣ