Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2008

Ο Μαέστρος της μινιατούρας

Απόσπασμα από την συνέντευξη του συμπατριώτης μας Κασιώτη μηχανολόγου κ. Μιχάλη Φωκά στο περιοδικό "Εφοπλιστής" του Δεκεμβρίου...

Με γονείς από την Κάσο και τη Σάμο, ο κ. Φωκάς γεννήθηκε το 1925 στην Αίγυπτο. Όπου βρέθηκε μεγαλούργησε. Μηχανικός από τους άριστους, εθελοντής στο ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό σε ηλικία μόλις 17 ετών, εφοπλιστής στη συνέχεια, υπάλληλος και επιχειρηματίας στην Αμερική, ξετυλίγει το νήμα μιας απίθανης ζωής, της δικής του. Τι θησαυρούς κρύβει η Ελλάδα στην αγκαλιά της και δεν το γνωρίζει...

Κύριε Φωκά, από πού είστε;
«Ο πατέρας μου ήταν από τη Σάμο και η μητέρα μου από την Κάσο. Ήταν λίγο πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή, όταν ο πατέρας μου βρέθηκε στην Κάσο όπου η αδελφή του είχε παντρευτεί έναν Κασιώτη καπετάνιο, ονόματι Γεώργιο Πιπίνο. Τα κασιώτικα καΐκια τριγυρνούσαν τότε στα νησιά του Αιγαίου και μετέφεραν φρούτα, λαχανικά και διάφορα προϊόντα. Εκεί είδε ο Πιπίνος την αδελφή του πατέρα μου, η οποία ήταν πολύ όμορφη, και την παντρεύτηκε. Μετά το 1923, όταν είχε πια καταλαγιάσει το κακό από την Καταστροφή της Σμύρνης, ο πατέρας μου πήρε τη μητέρα μου και κατέφυγαν στην Αίγυπτο.

Είδα το φως στην Ισμαηλία της Αιγύπτου, το 1925. Ο πατέρας μου εργαζόταν στη διώρυγα του Σουέζ ως τοπογράφος μέχρι περίπου το 1958 που ο Νάσερ εθνικοποίησε τις επιχειρήσεις. Έφυγε λοιπόν από την Αίγυπτο και ήρθε στην Ελλάδα μαζί με τη μητέρα μου. Εγώ μεγάλωσα στην Αίγυπτο, πήγα στο σχολείο και έμαθα, μεταξύ των άλλων, να μιλώ πέντε γλώσσες. Ήμουν 15 ετών όταν ξέσπασε ο πόλεμος το 1940. Είχα μόλις αποφοιτήσει από την Γ’ τάξη του Γυμνασίου. Ήθελα να συνεχίσω τις σπουδές μου, αλλά τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα λόγω του πολέμου. Η μοναδική διέξοδος λοιπόν ήταν να μάθω μια τέχνη».

Τι σας άρεσε πιο πολύ;
«Ήθελα να γίνω μηχανολόγος. Δεν υπήρχε όμως ανάλογο σχολείο. Η μόνη λύση ήταν η εταιρεία της διώρυγας, η οποία είχε δημιουργήσει δική της σχολή στο Πορτ Φουάτ, για να βγάζει από κει τους δικούς της τεχνικούς. Οι μαθητές που εγένοντο δεκτοί στη σχολή εκείνη δεν έπρεπε να είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 16 ετών, και η φοίτηση διαρκούσε τέσσερα χρόνια. Μετά την αποφοίτησή τους προσλαμβάνονταν από την εταιρεία της διώρυγας. Για να μπεις σ’ εκείνη τη σχολή όμως, έπρεπε να γνωρίζεις καλά τη γαλλική γλώσσα...

Διαβάστε τη συνέχεια στον «Εφοπλιστή» Δεκεμβρίου...