Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2009

Θέλουμε πλοία στις άγονες γραμμές

Νιώθουμε ανασφάλεια, τονίζει ο γραμματέας της Κοινότητας Φολεγάνδρου. Να μην ξαναβρεθεί το νησί του στην κατάσταση που βρέθηκε τον Ιανουάριο, εύχεται ο δήμαρχος Κάσου. Τι απαντά ο υφυπουργός Π. Καμμένος.

«Οταν είσαι σε στεριά και υπάρξει πρόβλημα, παίρνεις έναν... γάιδαρο και... πας. Οταν, όμως, γύρω γύρω, έχεις θάλασσα και είσαι σε μια βραχονησίδα, έρημος, μες στο Αιγαίο, και δεν φθάνει πλοίο, τι μπορείς να κάνεις; Εχεις παιδιά, εγγόνια, πέφτεις για ύπνο το βράδυ και το μόνο που νιώθεις είναι τρομαχτική ανασφάλεια... Εγώ που τα λέω αυτά, στην παράταξη που κυβερνάει ανήκω. Αλλά, αναρωτιέμαι, ο κ. Παπαληγούρας και ο κ. Καμμένος τι δουλειά πρέπει να κάνουν στο υπουργείο. Να φέρνουν τα Χριστούγεννα δωράκια στα παιδιά ή μήπως να μας εξασφαλίσουν καράβια;...».

Με αυτά τα σταράτα λόγια του γραμματέα της κοινότητας Φολεγάνδρου κ. Στέλιου Βενιού περιγράφονται η αγωνία και το αίσθημα της εγκατάλειψης, που έζησαν, μέσα στον Ιανουάριο, κάτοικοι νησιών της άγονης, που δεν έβλεπαν το πλοίο να έρχεται από τον Πειραιά.

Το «Εθνος» δημοσιεύει σήμερα τις δηλώσεις του δημάρχου της Κάσου, που εύχεται να μην ξαναβρεθεί το νησί του σε τόσο δύσκολη κατάσταση. Και τις απαντήσεις του υφυπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ο οποίος παραδέχεται πως οι νησιώτες, που διαμαρτυρήθηκαν, έχουν απόλυτο δίκιο και τονίζει πως το ΥΕΝΑΝΠ κάνει τα πάντα για να έχουν τα νησιά καράβι.

Ταχύτητα... χελώνας
Αξίζει να τονιστεί ότι σε κάποια ζητήματα που θίγει ο υφυπουργός διαψεύδεται από τα γεγονότα.

Αναφέρουμε ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα:

Στο πλοίο «Ρομίλντα» η επίσχεση εργασίας ξεκίνησε στις 17 του μήνα. Επομένως το ΥΕΝΑΝΠ αντέδρασε με ταχύτητα... χελώνας. Το ΥΕΝΑΝΠ δεν έκανε απολύτως τίποτα.

Δύο ακτοπλόοι κατήγγειλαν πως δεν έχουν χρήματα γιατί δεν τους πληρώνει τις επιδοτήσεις. Το ΥΕΝΑΝΠ δεν μερίμνησε για την εφαρμογή της νομοθεσίας και της ΣΣΕ, ως όφειλε. Δεν εφάρμοσε κανένα σχέδιο προκειμένου να ανακουφιστούν τα νησιά που ήταν αποκλεισμένα.

Αντί γι αυτό ο κ. Καμμένος στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού του ΚΚΕ, Διαμάντως Μανωλάκου στις 26 του μήνα, τόνισε πως το υπουργείο με το που υπάρχει καταγγελία τεκμηριωμένη για τη μη καταβολή δεδουλευμένων, αμέσως απαγορεύει τον απόπλου στα πλοία... Κάτι που δεν έγινε ποτέ.

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟυ ΚΑΣΟΥ
Να τηρούνται οι συμβάσεις

Ο δήμαρχος Κάσου κ. Δημήτρης Ερωτόκριτος τονίζει: «Η Κάσος έχει αεροδρόμιο, αλλά μας ενδιαφέρει η σύνδεση με Πειραιά. Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη της ακριτικής περιοχής χωρίς σωστή συγκοινωνία. Δεν είναι δυνατόν να δεχτούμε την απάντηση του κ. Καμμένου πως το "Μιλένα" έφθασε εδώ σε 42 ώρες, γιατί έπρεπε να καλύψει και άλλα νησιά. Να βάλουν 2 και 3 καράβια. Αγονη είναι η γραμμή τον Γενάρη, όχι από Μάιο μέχρι Σεπτέμβρη, που ο εφοπλιστής και επιδότηση γερή παίρνει και έχει πληρότητα. Δεν είναι επίσης επιχείρημα ότι στο λιμάνι μας δεν μπορούν να μπουν μεγάλα καράβια. Ζητάμε σύγχρονα, γρήγορα καράβια. Οι εφοπλιστές, όσα ζητούν τα παίρνουν. Ζητάμε να τηρούνται κατά γράμμα οι συμβάσεις».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ Π. ΚΑΜΜΕΝΟΥ
Εχουν δίκιο που διαμαρτύρονται οι νησιώτες

Αν το πρόβλημα με τη μη καταβολή δεδουλευμένων παρουσιαστεί ξανά, το υπουργείο θα περιμένει να το λύσει τότε ή θα πάρει από τώρα μέτρα;

Εμείς έχουμε πάντα εναλλακτικές λύσεις οι οποίες, όμως, δεν μπορούν να εφαρμοστούν από την πρώτη μέρα της επίσχεσης εργασίας.

Ομως, τα αφήσατε τα νησιά. Δεκαεπτά μέρες ήταν αποκλεισμένη η Ανάφη, 13 η Σίκινος από Πειραιά...

Δεν είναι έτσι τα πράγματα, έπιανε στην Ανάφη το ενδοκυκλαδικό...

Βάλατε ένα έκτακτο κι έκανε 42 ώρες το πλοίο να φθάσει στην Κάσο και στην Κάρπαθο.

Εκανε τόσες ώρες κάποιος γιατί δεν πήγε Ρόδο και μετά Κάρπαθο, πήγε μέσω Ηρακλείου Κρήτης. Κι εγώ, αν θέλω να πάω Μυτιλήνη σε 58 ώρες, πάω... Τα προβλήματα που υπάρχουν σε μη ύπαρξη εσωτερικών δρομολογίων είναι στην Κάσο. Το «Διαγόρας» δεν μπορεί να μπει γιατί είναι μικρό το λιμάνι, έχουν όμως κι ένα μικρό σκάφος που πηγαινοέρχεται στην Κάρπαθο. Η Ανάφη είχε πρόβλημα λόγω καιρού... Δεν μπόρεσε να πιάσει το πλοίο.

Το ερώτημα είναι αν οι άνθρωποι αυτοί έχουν δίκιο ή άδικο.

Εχουν απόλυτο δίκιο.

Είναι ακρίτες σε μια βραχονησίδα επάνω.

Βεβαίως και έχουν δίκιο, γι αυτό ενισχύσαμε τα ενδοκυκλαδικά και ενδοδωδεκανησιακά. Και το λιμάνι στη Σίκινο έχει πρόβλημα... στον νοτιά.

Γιατί το υπουργείο... έτρεξε εκ των υστέρων, όταν από τον Νοέμβριο υπήρχαν προβλήματα με απλήρωτους ναυτικούς;

Τα μέτρα που μπορείς να πάρεις είναι, από τη στιγμή που κάνουν κάποια παρανομία, να εφαρμόσεις τη νομοθεσία. Αλλά δεν μπορείς να προβλέψεις όλες τις παραμέτρους.

Θα λυθούν τα προβλήματα που υπάρχουν με τους νέους διαγωνισμούς για τις άγονες;

Πιστεύω πως ναι. Είναι και τα δεδομένα διαφορετικά φέτος. Εχουν συμφέρον να ρθουν στους διαγωνισμούς, γιατί είναι υψηλά τα μισθώματα.

Τα έχετε αυξήσει, τελικά, πάρα πολύ...

Εχουν αυξηθεί γιατί καθορίζονται βάσει της μέσης τιμής πετρελαίου του χρόνου που περνάει.

Ναι, αλλά η τιμή του πετρελαίου κατέβηκε και δεν είδαμε καμιά εταιρεία να κατεβάσει τα ναύλα.

Από τη στιγμή που θα έχουν επιδότηση αρκετά μεγάλη, θα τους ζητηθεί και μείωση των ναύλων, ώστε να υπάρχει ευκολότερη διακίνηση του κόσμου. Αλλωστε, σε τέτοιου είδους πλοία με επιδότηση στην τρίτη θέση έχουν το κρατικό τιμολόγιο.

Το εφαρμόζουν, όμως; Αυτό είναι το ερώτημα...

Εκεί που έχουμε κάποιες καταγγελίες είναι ότι δεν πουλάνε κάποιες εταιρείες θέσεις οικονομικές. Το κάθε λιμεναρχείο, λοιπόν, κάνει ελέγχους.

Στη δήλωση των νησιωτών αυτών, που ταλαιπωρήθηκαν, πως νιώθουν ανασφάλεια και θέλουν καράβι, ποια είναι η απάντησή σας;

Κάνω τα πάντα. Προσπαθούμε τα πάντα προκειμένου να παρέχουμε την ασφάλεια αυτή. Να έχουν καράβια. Ηδη έχουν γίνει κάποια βήματα που θεωρώ ότι είναι σημαντικά. Πιστεύω ότι και με τους νέους διαγωνισμούς θα γίνουν βήματα τέτοια, που θα παρέχουν το μέγιστο της ασφάλειας.

ΠΟΠΗ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΟΥ/εφ. ΕΘΝΟΣ