Το καλοκαίρι ξεκινούν οι πρώτες «αερομαχίες» μεταξύ της Ο.Α., της Aegean Airlines και της Athens Airways για την εκμετάλλευση των άγονων αεροπορικών γραμμών της Ελλάδας. Οι 24 συνολικά άγονες αεροπορικές γραμμές, οι οποίες αποφέρουν 35 εκατ. ευρώ ετησίως και μονοπωλούνται σήμερα από την Ο.Α., ετοιμάζονται είτε να αποχαρακτηριστούν είτε να αλλάξουν αναδόχους.
Το καλοκαίρι, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα προκηρύξει διαγωνισμούς για την εκμετάλλευση 19 άγονων γραμμών, καθώς το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου λήγουν οι συμβάσεις τους.
Οι εν λόγω γραμμές αποτελούν όμως και το «φιλέτο» των δρομολογίων, καθώς συνοδεύονται από ετήσια κρατική επιδότηση 29 εκατ. ευρώ.
Σε τέσσερις ομάδες χωρίζονται τα δρομολόγια
Οι άγονες γραμμές χωρίζονται σε τέσσερα επιμέρους τμήματα, ανάλογα με το χρόνο υπογραφής και λήξης των συμβάσεων τους. Δέκα γραμμές αποφέρουν ετησίως 16,1 εκατ. ευρώ, άλλες εννέα αποφέρουν ετησίως 12,8 εκατ. ευρώ, άλλες τρεις αποφέρουν ετησίως 3,1 εκατ. και τέλος, άλλες δυο αποφέρουν ετησίως 2,9 εκατ. ευρώ.
Οι 24 άγονες γραμμές της Ελλάδας παρέχουν, αυτή την περίοδο, στην ΟΑ 35,12 εκατ. ευρώ, τα οποία δαπανώνται αποκλειστικά από τον προϋπολογισμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία δοκιμάζεται από εσωτερικές αντιπαραθέσεις στα ηγετικά της κλιμάκια.
Μάλιστα, η ΥΠΑ ανανέωσε, μόλις πριν από μερικές ημέρες, τις συμβάσεις για 19 δρομολόγια στην ΟΑ, τα οποία μεταφράζονται σε 29 εκατ. ευρώ.
Στην αρχή, δηλαδή στα τέλη του 2008, η ΥΠΑ διεξήγαγε ανοικτούς διαγωνισμούς για τις γραμμές αυτές, μετέπειτα τους ακύρωσε, προβάλλοντας σαν αιτιολογία την εναρμόνιση τους με τους νέους κανονισμούς της Ε.Ε.
Αρκετές εταιρείες αντέδρασαν και διαμαρτυρήθηκαν στην ΥΠΑ, θεωρώντας ότι η παραπάνω απόφαση αποτελούσε ακόμα μια διευκόλυνση στην Ο.Α., προκειμένου να συντελεστεί εύρυθμα η ιδιωτικοποίηση της.
Αποχαρακτηρίζονται οι άγονες γραμμές
Πάντως, το σίγουρο είναι ότι η είσοδος άλλων εταιρειών, πλην της Ο.Α., σε μια από τις 24 άγονες γραμμές της Ελλάδας, χωρίς κρατική επιδότηση, σηματοδοτεί τον αποχαρακτηρισμό κάθε δρομολογίου ως «άγονης γραμμής», καθώς εκδηλώνεται εμπορικό ενδιαφέρον για την εκμετάλλευση του, με κανόνες της ελεύθερης αγοράς.
Το σύνολο των άγονων γραμμών εκτελείται μέχρι σήμερα από τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, με μορφή κρατικής επιδότησης, τα οποία δαπανά εξ ολοκλήρου η ΥΠΑ, ασκώντας -ουσιαστικά αυτή- «κοινωνική πολιτική».
Αρκετές από τις άγονες γραμμές, οι οποίες υπολογίζεται ότι αντιπροσωπεύουν μερίδιο 11-15% της εγχώριας επιβατικής κίνησης, συγκεντρώνουν σημαντικό εμπορικό ενδιαφέρον, όπως η γραμμή Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα ή Θεσσαλονίκη – Χίος.
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των άγονων γραμμών αποτελεί ο χαμηλός τους ναύλος, καθώς η τιμή του εισιτηρίου δεν περιλαμβάνει το «Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίου» (ΤΕΑΑ), το οποίο (λανθασμένα) αναπαράγεται ως «σπατόσημο».
Οι 24 άγονες αεροπορικές γραμμές της Ελλάδας
Γραμμή | Λήξη σύμβασης | Ανάδοχος |
Αλεξανδρούπολη –Σητεία - | 28/2/09* | ΟΑ |
Αθήνα – Αστυπάλαια | 28/2/09* | ΟΑ |
Αθήνα – Ικαρία | 28/2/09* | ΟΑ |
Αθήνα - Κάλυμνος | 30/4/10 | ΟΑ |
Αθήνα – Κάρπαθος | 31/03/09** | ΟΑ |
Αθήνα – Κύθηρα | 31/03/09** | ΟΑ |
Αθήνα – Λέρος | 28/2/09* | ΟΑ |
Αθήνα – Μύλος | 28/2/09* | ΟΑ |
Αθήνα – Νάξος | 31/03/09** | ΟΑ |
Αθήνα – Πάρος | 31/03/09** | ΟΑ |
Αθήνα – Σητεία | 31/03/09** | ΟΑ |
Αθήνα – Σκιάθος | 31/03/09** | ΟΑ |
Αθήνα – Σκύρος | 30/4/11 | ΟΑ |
Κέρκυρα - Πρέβεζα –Κεφαλονιά - Ζάκυνθος | 31/03/09** | ΟΑ |
Λήμνος - Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ρόδος | 28/2/09* | ΟΑ |
Πρέβεζα – Σητεία | 28/2/09* | ΟΑ |
Ρόδος - Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία | 28/2/09* | ΟΑ |
Ρόδος – Καστελόριζο | 30/4/11 | ΟΑ |
Ρόδος - Κως – Λέρος – Αστυπάλαια | 31/03/09** | ΟΑ |
Θεσσαλονίκη – Χίος | 28/2/09* | ΟΑ |
Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα | 30/4/10 | ΟΑ |
Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα | 31/03/09** | ΟΑ |
Θεσσαλονίκη – Σάμος | 28/2/09* | ΟΑ |
Θεσσαλονίκη – Σκύρος | 30/4/11 | ΟΑ |
Πηγή πίνακα: Ε.Ε.
*Η σύμβαση έληγε στις 28/02/09. Δόθηκε παράταση μέχρι τις 31/08/09
**Η σύμβαση έληγε στις 31/03/09. Δόθηκε παράταση μέχρι τις 30/09/09
Πηγή Άρθρου: www.capital.gr