Σάββατο 25 Απριλίου 2009

Ορίστηκαν οι βασικοί στόχοι της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής

limani_thessalonikiΝα αναδειχθούν τα ελληνικά λιμάνια σε διαμετακομιστικό μεταφορτωτικό κόμβο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, επιδιώκει η κυβέρνηση, με μία σειρά έργων, στα οποία αναφέρθηκε ο Υ.Ε.ΝΑ.Ν.Π., κ. Αναστάσης Παπαληγούρας.
Εκτός του Πειραιά, που ήδη έχει δρομολογηθεί η κατασκευή νέου προβλήτα, με την είσοδο του πολυεθνικού γίγαντα COSCO, μεγάλα έργα προγραμματίζονται σε Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Πάτρα.
Στη Θεσσαλονίκη, μετά την άκαρπο διαγωνισμό για την ενοικίαση του ΣΕΜΠΟ, τα έργα ανάπτυξης και η κατασκευή του προβλήτα νούμερο 6, περνούν μέσα από τον δρόμο της αυτοχρηματοδότησης από τον ΟΛΘ. Στην τελευταία επιστολή της προς το Υ.Ε.ΝΑ.Ν.Π., η Ένωση Πλοιάρχων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κακή κατάσταση πολλών λιμανιών [συνολικά 64], που συνδέουν τα μικρά νησιά με το κέντρο.

Σε 16 από αυτά ήδη η «Γενική Γραμματεία Λιμένων», δρομολογεί έργα προϋπολογισμού εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, μέσα από το πρόγραμμα "Οδικοί Άξονες, Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη", είναι υπό δημοπράτηση και εκτελούνται έργα συνολικού προϋπολογιμού 206.366.958 €, στους λιμένες Μυκόνου, Καβάλας, Σούδας, Ναυπλίου, Λαυρίου, Βόλου, Πάτρας, Θήρας, Μεστών, Ρόδου και Πρεβέζης.
Όπως ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου κ. Γιώργος Βλάχος, παρεμβάσεις θα γίνουν ακόμη σε λιμάνια των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου.
Ως παραδείγματα ανέφερε τα έργα στην Τήνο, όπου δημιουργείται νέος χώρος στάθμευσης, στη Χάλκη, όπου θα κατασκευαστούν νέα κρηπιδώματα και στην Κάσο, με την επέκταση του μόλου, ώστε έτσι να είναι δυνατή η προσέγγιση μεγαλυτέρων πλοίων, έργο προϋπολογισμού 15,5 εκατομμυρίων €.

Οι βασικοί στόχους της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής
Ο σχεδιασμός της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού του ελληνικού λιμενικού συστήματος λαμβάνει σοβαρά υπ' όψιν την ανάγκη για μείωση των περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων που προκαλεί η λιμενική λειτουργία, τόνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αναστάσιος Παπαληγούρας, παρουσιάζοντας τους βασικούς στόχους της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής.

Πέρα από τις αυξημένες απαιτήσεις που τίθενται από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο σε επίπεδο Ε.Ε., πρόσθεσε ο υπουργός, η προτεραιότητα για την αειφόρο ανάπτυξη και ανταγωνιστική λειτουργία των ελληνικών λιμένων αποτελεί στόχο ο οποίος πρέπει να αντανακλάται στο σχεδιασμό των λιμενικών έργων και στη διαχείριση των λιμένων.

Σε ό,τι αφορά τους βασικούς στόχους της Εθνικής λιμενικής πολιτικής, ο κ. Παπαληγούρας είπε ότι είναι:
α) Η προώθηση ενός συνολικού και ορθολογικού σχεδιασμού του λιμενικού συστήματος και η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των λιμένων.
β) Η προσέλευση ιδιωτικών επενδύσεων στους λιμένες.
γ) Η ανάδειξη των λιμένων σε διαμετακομιστικούς μεταφορτωτικούς κόμβους, με σημαντική αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Βασική παράμετρος του αναπτυξιακού σχεδιασμού των λιμένων, πρόσθεσε ο υπουργός, αναδεικνύεται η υλοποίηση παρεμβάσεων που θα τους καθιστούν φιλικούς προς τον χρήστη και χαρακτήρισε υπόδειγμα γι' αυτό, τα έργα που έχουν γίνει στο λιμάνι του Πειραιά, στα τμήματα ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας.

Εν συνεχεία, ο κ. Παπαληγούρας αναφέρθηκε στην άμεση αλληλεπίδραση μεταξύ της ανάπτυξης των λιμένων και της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης της περιοχής στην οποία βρίσκονται, την οποία θεωρεί όπως είπε δεδομένη, καθώς δημιουργείται ευνοϊκό κλίμα για συνολική ανάπτυξη, αλλά και διασφαλίζεται το ενιαίο του ελληνικού χώρου και η ενδυνάμωση της γεωγραφικής, οικονομικής και κοινωνικής συνοχής.

Ο υπουργός επεσήμανε την ανάγκη η περαιτέρω αξιοποίηση και ανάπτυξη των λιμένων να πραγματοποιηθεί λαμβάνοντας υπ' όψιν τις υφιστάμενες δραστηριότητες, αλλά και να χωροθετηθούν νέες οικονομικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα τα εμπορευματικά κέντρα που προγραμματίζονται να αναπτυχθούν σε κομβικά σημεία της χώρας.
Το λιμενικό σύστημα, πρόσθεσε, είναι διαρθρωμένο και αποβλέπει στην καλύτερη δυνατόν αξιοποίηση των βασικών οδικών αξόνων της χώρας μας.
Αναφέρθηκε στα έργα που έχουν προγραμματισθεί ή πραγματοποιούνται σε διάφορους λιμένες της χώρας και σε συνάντηση που είχε με τον Δήμαρχο Αθηναίων και πρόεδρο της ΚΕΔΚΕ Νικήτα Κακλαμάνη προκειμένου να διερευνηθούν λύσεις για τους μεσαίους και μικρούς λιμένες που βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το συνολικό κόστος των λιμενικών έργων, ανεξαρτήτως φορέα εκτέλεσης της πηγής χρηματοδότησής τους, ανέρχεται περίπου σε 1 δισ. 365 εκατομμύρια €.

ΠΗΓΕΣ: ΝΕΤ / ΑΠΕ-ΜΠΕ