Κυριακή 24 Μαΐου 2009

«Τά σύγχρονα ἠλεκτρονικά μέσα στήν ὑπηρεσία τοῦ ποιμαντικοῦ ἔργου τῆς Ἐκκλησίας».

Ἠλεκτρονικά μέσα: δίαυλος πικοινωνίας μέ τούς νέους.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ π.Καλλινίκου Μαυρολέοντος

Ἱεροκήρυκος Ἱ.Μητροπόλεως Καρπάθου καί Κάσου.

Ἔρχεται, λοιπόν, μιά μέρα ἕνας πιτσιρικάς γνωστός μου καί μοῦ λέει: «Πάτερ, θά μοῦ κάνεις ἕνα ρορό (rr) τό πισί (pc) γιατί κόλλησε;»

«Τί νά σοῦ κάνω;»


«Ἕνα ρορό (rr) τό πισί (pc) γιατί κόλλησε!».

«Τί ρορό τοῦ βρέ σύ» τοῦ λέω,

«Πᾶς καλά; Τί ἐννοεῖς;»

«Restart,γιατί κόλλησε»!

«Restart» = Ἐπανεκκίνηση δηλαδή!!!


Κι ἕνας ἄλλος διάλογος μεταξύ δυό νέων:

- Ὀμιτζί, ρέ Γιῶργο, κοίτα τί ἔπαθα!

- Λόλ ρέ σύ! Ἀφοῦ λίβαρες ἦταν νά μήν τό πάθεις;


Μήπως καταλάβατε σεῖς τί ἀκριβῶς εἰπώθηκε; Οὔτε κι ἐγώ. Ἀλλά μετά ἀπό πολύμηνα «μαθήματα» μπορῶ τώρα νά σᾶς ἐξηγήσω:

Ὀμιτζί = omg = oh my god = ὤ θεέ μου

Λόλ = LoL = Laugh out loud = γελάω δυνατά

Λίβαρες <-> ἀπό τό leave πού σημαίνει φεύγω => ἔφυγες.



Κάπως ἔτσι μιλοῦν σήμερα οἱ νέοι μας. Οἱ νέοι τῆς νέας τεχνολογίας. Οἱ νέοι οἱ ΕΜΟ καί οἱ TRENDS. Οἱ νέοι πού ψάχνουν κι οἱ νέοι πού ψάχνονται. Οἱ νέοι πού χάνουν κι οἱ νέοι πού χάνονται. Οἱ νέοι τῶν 700 €. Οἱ νέοι οἱ ἄνεργοι. Οἱ νέοι πού ἀγωνίζονται. Οἱ νέοι τῆς «ψηφιακῆς Ἑλλάδας». Οἱ νέοι τοῦ myspace καί τοῦ facebook. Οἱ νέοι τοῦ mp3, τοῦ κινητοῦ, τοῦ msn, τοῦ blog, τοῦ i-pod, τῆς ψηφιακῆς τηλεόρασης. Εἶναι ἡ «γενιά Μ». Ἀπό τό ἀγγλοσαξωνικό multitasking = ταυτόχρονη χρήση ἠλεκτρονικῶν συσκευῶν. Εἶναι τά παιδιά μας!


Η σημερινή μας σύναξη ἀσχολεῖται τώρα μέ τό νέο. Τό νέο τοῦ σήμερα, τόν ἐνήλικά τοῦ αὔριο. Θά ἀρχίσω μέ μιά διαπίστωση:

Τά παιδιά εἶναι σήμερα μόνα τους!

Τά παιδιά μᾶς σήμερα εἶναι περισσότερο ἀπό ποτέ μόνα τους!

Τί θά κάνουμε γι΄αὐτό;


Μοῦ ζητήσατε νά ἀσχοληθῶ μέ τό τί μποροῦμε νά κάνουμε μέ τίς τεχνολογίες πού ἔχουμε στά χέρια μας… Ὅλοι λίγο πολύ ξέρουμε… Τό θέμα δέν εἶναι πῶς θά χρησιμοποιήσουμε τίς τεχνολογίες, αὐτό ἄν θελήσουμε μποροῦμε εὔκολα νά τό βροῦμε…

Προσωπικά θεωρῶ ὅτι τό θέμα ἀφορᾶ ἐμᾶς τούς ἴδιους. Ἐμᾶς καί τόν καθένα μᾶς προσωπικά.


Εἴμαστε διατεθειμένοι νά κάνουμε κάτι; Εἴμαστε διατεθειμένοι νά δώσουμε κάτι, νά θυσιάσουμε κάτι γι’ αὐτά;

Ἐννοῶ, χρόνο, χρῆμα, προσπάθεια, ἀλλά ἴσως καί τόν τρόπο πού ὡς τώρα βλέπαμε τά πράγματα…



Θέλουμε ἀληθινά νά πλησιάσουμε τό παιδί; Ἄν ἐτούτη ἡ συνάντηση βεβαιώνει πῶς ΝΑΙ, τότε χρειάζεται νά συνειδητοποιήσουμε πῶς γιά νά βροῦμε τό «χαμένο» παιδί, χρειάζεται ἐμεῖς πρῶτοι νά πᾶμε. Ἐμεῖς χρειάζεται νά πᾶμε στόν τόπο του. Ἐμεῖς ὑποχρεωνόμαστε ἀπό τήν Παύλεια ἀγάπη νά «γίνουμε τά πάντα τοῖς πᾶσιν», ἐμεῖς ἔχουμε τήν εὐθύνη νά κατεβοῦμε στόν τόπο του. Μά προπάντων: ὁ ἴδιος ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Θεάνθρωπος κατεβαίνει, συγ-καταβαίνει στό δικό μας τόπο. Γίνεται παιδί, μικραίνει γιά νά «μεγαλώσει» ἐμᾶς. Νά μᾶς κάνει παιδιά τοῦ Πατέρα Του, θεούς κατά χάρη. Καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριος -ὁ πάντοτε ἐρχόμενος- πηγαίνει ἀργότερα ὡς ἐνήλικας νά συναντήσει τό κάθε Του παιδί προσωπικά – στόν δικό του τόπο.

Τήν Σαμαρείτισσα, στόν τόπο τῆς δίψας της.

Τόν Λάζαρο, στόν τάφο του…

Τόν παράλυτο, τόν τυφλό, τόν Ματθαῖο…


Ἐμεῖς, πατέρες καί ἀδελφοί μου – πρέπει νά πᾶμε πρῶτοι.

Πῶς νά πᾶμε, τώρα; Αὐτό εἶναι ἕνα ἄλλο ἐρώτημα. Ὡς αὐθεντίες; Ὡς ἐξουσίαν ἔχοντες; Ὡς εἰδήμονες ἤ ὡς σωτῆρες; Ὄχι. Ὡς ἀχρεῖοι δοῦλοι – ὅπως Ἐκεῖνος μᾶς ἄφησε παρακαταθήκη.


Μαθητεύσαντες.

Ἐμεῖς θά πᾶμε γιά νά μάθουμε τά παιδιά μας ποῦ βρίσκονται.

Ἐμεῖς θά σκύψουμε καί θά ἀκούσουμε.

Ἐμεῖς θά τούς δώσουμε τόπο νά μιλήσουν.

Πολλοί ἄλλοι μᾶς ἔχουνε ἤδη προλάβει.


Τούς ἔχουν δώσει ἕναν εἰκονικό τόπο.

Τούς ἔχουν χαρίσει μιάν εἰκονική ζωή. Μιάν «δεύτερη ζωή». “Sekond life” .

Τούς ἔχουν προσέξει μέ μιά εἰκονική ἀγάπη.

Ἔχουν ἐνδιαφερθεῖ γι’ αὐτούς μέ μιά εἰκονική ἐλευθερία.

Δηλαδή.


Τούς ἔχουν κλέψει τή ζωή, γιά μιά ψεύτικη.

Τούς ἔχουν δωροδοκήσει δίνοντάς τους εἰκονικό χῶρο στό διαδίκτυο καί τούς ληστεύουν τή ζωή ἁδρά!

Σκοπός μας λοιπόν εἶναι νά τούς δώσουμε ἀληθινό τόπο, γιά νά μιλήσουν, μήπως μέσα ἀπό τήν ἀγάπη μας καί τή θυσία μᾶς τούς συγ-χωρέσει ἡ Χώρα τῶν Ζώντων!


Προτάσεις

Χρησιμοποιοῦμε ἤδη τό ραδιόφωνο, τό διαδίκτυο, τόν ἠλεκτρονικό ὑπολογιστή γιά νά διαδώσουμε τό λόγο τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι ἀποκαλυπτικός σέ ὅλα τα μήκη καί τά πλάτη τῆς γῆς.


Μιά καί ἡ ποιμαντική διακονία, ὡς διαχρονική διακονία σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου ἀποσκοπεῖ στόν ἁγιασμό καί τή θέωσή του, καί ἀφοῦ εἶναι ἀναπόφευκτη ἡ χρήση τῶν νέων τεχνολογιῶν, προτείνω τά παρακάτω, μέ μιά ἐπισήμανση: τά μέσα ἔχουν ἐπίδραση μόνο ἐάν τό περιεχόμενο πού προβάλλουν εἶναι ἐνδιαφέρον. Πέρασε ἡ ἐποχή τοῦ ἐντυπωσιασμοῦ ἀπό τήν τεχνολογία καί μόνο. Τό περιεχόμενο τοῦ διαδικτύου εἶναι τόσο προκλητικό γιά ἕνα νέο, πού γιά νά τό ἀνταγωνιστεῖ ἡ Ἐκκλησία μας, πρέπει νά στηριχθεῖ σέ ὅ,τι πραγματικά αὐθεντικό διαθέτει καί νά ἀποφύγει τίς τυποποιημένες καί τετριμμένες πρακτικές.



Κι ἀκόμη κάτι: Ἡ Ἐκκλησία ὀφείλει νά λάβει σοβαρά ὑπόψιν της ὅτι πλέον προχωροῦμε ὁλοταχῶς σέ μιά ἠλεκτρονική ἐποχή, ὅπου οἱ ὅποιες ἀπαγορεύσεις φαντάζουν ἀστεῖες, τό ἴδιο ἀστεῖο καί τό νά μένουμε στόν κόσμο μας. Ἄλλωστε, τό Ἴντερνετ σταδιακά ἔχει μπεῖ σ’ ὅλα τα σπίτια καί μέ εὐρυζωνικότητα.



Τά τελευταα χρόνια γινε μιά προσπάθεια γιά νημέρωση καί τήν χρησιμοποίηση τς τεχνολογίας το ντερνετ κυρίως, δέν θεωρομε μως πς καρποφόρησε. Τό ecclesia.gr ποτελε μιά προσπάθεια πού βαδίζει πρός τόν σωστό δρόμο. Μητροπόλεις πού καναν τά πρτα τους βήματα ετε φτιάχνοντας σελίδες πού παρουσίαζαν τό ργο τους ετε χρησιμοποίησαν λεκτρονική λληλογραφία, μετά πό λίγο καιρό πέστρεψαν, ετε λόγω δυναμίας το προσωπικο τους ετε λόγω δυσκολίας τν Μητροπολιτν τους νά συμβαδίσουν μέ ατό, ξανά στήν γραφομηχανή καί στό fax. τσι βλέπουμε σελίδες στό πού χουν 3 καί περισσότερα χρόνια νά νημερωθον, Μητροπολίτες πού χουν πεθάνει νά πευθύνουν μηνύματα γιά τήν ρχή το Σχολικο τους…


Βέβαια δέν πρέπει νά διαγράψει κανείς τίς νοριακές κυρίως προσπάθειες ο ποες διακρίνονται τόσο γιά τήν καλαισθησία τούς σο καί γιά τήν συνεχ νημέρωσή τους.

α) ξιοποίηση τν νέων τεχνολογιν στήν Κατήχηση.


Πρωταρχική μέριμνά μας, πιστεύω, εἶναι νά ἀξιοποιήσουμε τίς πάμπολλλες δυνατότητες, ποῦ μᾶς δίνει ἡ νέα τεχνολογία στήν ὀρθόδοξη κατήχηση τῶν νέων.

  • 1. Θεωρῶ ἐπείγουσα προτεραιότητα τή σύσταση καί πρόσκοπτη λειτουργίας μις μάδας παραγωγς κατηχητικο λικο, μέ ἀμειβόμενο προσωπικό, σέ ὅλες τίς μορφές: ψηφιακούς δίσκους, dvd’ s, video κλπ.
  • Πρέπει νά σημειώσω ὅτι, ἀπ’ ὅσο γνωρίζω, μόνο ἕναν (1) ψηφιακό δίσκο μέ κατηχητικό ὑλικό παρῆγε ἡ Ἱερά Μητρόπολη Λεμεσοῦ Κύπρου,μέ τίτλο «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ».

δημιουργία το ψηφιακο δίσκου «Τό σπίτι το Θεο» εναι ποτέλεσμα μις συλλογικς προσπάθειας πού ποσκοπε στήν ποιοτική ναβάθμιση το μαθήματος τς θρησκευτικς γωγς πού προσφέρεται στά σχολεα Δημοτικς καί Μέσης κπαίδευσης.

Λαμβάνοντας πόψη τή ραγδαία νάπτυξη τν Νέων Τεχνολογιν καί τήν ξιοποίησή τους στό διδακτικό ργο, θεωρήθηκε παραίτητη δημιουργία το συγκεκριμένου ψηφιακο δίσκου, δεδομένου τι στήν Κύπρο δέν πάρχει νάλογο ψηφιακό λικό πού νά ποστηρίζει τό μάθημα τν Θρησκευτικν.

πιλογή καί συγκέντρωση το ψηφιακο λικο γινε μέ τέτοιο τρόπο στε νά δημιουργηθε μιά πηγή πού νά μπορε νά ξιοποιηθε πό κπαιδευτικούς καί μαθητές Δημοτικς καί Μέσης κπαίδευσης καθώς πίσης καί κατηχητές. Στό δίσκο ατό συγκεντρώνονται καί παρουσιάζονται κείμενα, εκόνες, χοι καί βίντεο μέ τρόπο εγλωττο καί πλό, συνθέτοντας μιά πλούσια ψηφιακή συλλογή. Πέρα μως πό μιά πλούσια πηγή γκυκλοπαιδικς γνώσης προσφέρει τή δυνατότητα λληλεπίδρασης το χρήστη μέ τό λογισμικό μέσα σ’ να διαδραστικό περιβάλλον μάθησης.

Πιστεύεται τι ξιοποίηση το ψηφιακο δίσκου «Τό σπίτι το Θεο» θά συμβάλει τά μέγιστα στήν ναθεώρηση τς προσέγγισης το μαθήματος τν Θρησκευτικν πό τούς κπαιδευτικούς καί τι ο μαθητές θά χουν τήν εκαιρία νά μπλακον σέ δραστηριότητες μέ μιά πιό λκυστική μορφή πού θά χει ς ποτέλεσμα τήν νάπτυξη θετικότερης στάσης γιά τή θρησκευτική γωγή.

  • 2. Χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιν στό κατηχητικό μάθημα.

  • Ἡ χρήση τοῦ Power point μπορεῖ νά κάνει ἀπίστευτα ἑλκυστικό καί κατά πολύ ἀποδοτικότερο τό μάθημά μας.

  • Ὑπάρχουν ἤδη καί κυκλοφοροῦν στό διαδίκτυο μικρά βεντεάκια, πού ἀναφέρονται σέ πολλά θέματα, πού μποροῦν νά γίνουν μιά θαυμάσια ἀφόρμηση -εἰσαγωγή, γιά ἕναν πλούσιο διάλογο.
  • Αἴθουσα home-cinema.
  • 3.

    Παραγωγή μικρν ταινιν μέ τά προγράμματα video maker γιά θέματα Κατήχησης. (Χριστούγεννα, Πάσχα, κοινωνικά θέματα, βίοι ἁγίων, διάρκειας 10-12΄ μέ σκοπό νά προκληθεῖ τό ἐνδιαφέρον τῶν παιδιῶν.

Youtube


  • Τό Υoutube εἶναι μιά πολύ δημοφιλής ἰστοσελίδα, στήν ὁποία χρῆστες ἀπό ὅλο τόν κόσμο μποροῦν νά ἀνεβάσουν βίντεο μικρῆς διάρκειας πού ἔχουν δημιουργήσει οἱ ἴδιοι, ἀλλά καί νά δοῦν τά βίντεο πού ἔχουν ἀνεβάσει οἱ ἄλλοι ἐπισκέπτες.

  • Νά προτείνουν θέματα τά παιδιά καί νά βρίσκουν τά ἴδια κείμενα-ὑλικό στό ψαχτήρι – μηχανές ἀναζήτησης, τά ὁποῖα θά ἀποτελοῦν βάση προβληματισμοῦ.
  • Προβολή βιντεοταινιῶν καί dvd’s ἀπό τή ζωή τοῦ Χριστοῦ, τά θαύματά του κλπ
  • 4.

    ξιοποίηση το λεκτρονικο ταχυδρομείου.



  • Ἕνα εἶδος διαδικτυακής ποιμαντικῆς. Ἐπικοινωνοῦμε μέ τούς νέους. Ἀπαντοῦμε στά θέματα ποῦ τούς ἀπασχολοῦν. Τούς ἐνημερώνουμε προσωπικά γιά θέματα ποῦ ἔχουν σχέση μέ τήν ἁγιότητα τοῦ βίου, τήν ἐπιστήμη – τεχνολογία, τόν πολιτισμό, γιά ἄλλους ἀνθρώπους (καλλιτέχνες, ἠθοποιούς κλπ) ποῦ ψάχνονται, ἀγωνίζονται ἐνάντια στή φθορά καί τήν ἀλλοτρίωση καί ἄλλα. Μποροῦμε ἀκόμη νά στείλουμε κομμάτια ἄρθρων ἀπό ἐφημερίδες καί ἰστοσελίδες, ποῦ νά παραμπέμπουν σέ ὁλόκληρό το ἄρθρο μέ link. Οἱ νέοι μας βομβαρδίζονται καί κατακλύζονται ἀπό ἀγνωστικιστικές καί ἄλλες θεωρίες… Θά εἶναι εὔλογια νά βρίσκουν στόν ὑπολογιστή τούς κάποιο μήνυμα τῆς ἡμέρας, στοιχεῖα ἀπό τό συναξάρι, σύντομα πατερικά λόγια, μιάν ἀνάσα ζωῆς… Μποροῦμε ἀκόμη νά τούς προτείνουμε τήν ἄναζητηση ὀρθοδόξων κειμένων σέ συγκεκριμένες ἰστοσελίδες. Κι ἀφοῦ ἡ διάνοια τῶν νέων τρέχει στά πονηρά, ἅς προσπαθήσουμε νά τήν ἐκπαιδεύσουμε νά σερφάρει καί στά πνευματικά.

•5. Διοργάνωση τηλεδιασκέψεων. MSN καί Skype.

  • Skype

Πρόγραμμα τό ὁποῖο ἐπιτρέπει στούς χρῆστες πού εἶναι συνδεδεμένοι στό Διαδίκτυο νά πραγματοποιοῦν δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις ἀπό ὑπολογιστή πρός ὑπολογιστή, ἤ μέ ἀντίτιμο πρός σταθερά καί κινητά τηλέφωνα. Μέσω τοῦ Skype παρέχονται, ἐπίσης, ὑπηρεσίες ἄμεσων μηνυμάτων, ἀνταλλαγῆς ἀρχείων κ.α.


  • Ὁ ὑπεύθυνος ἱερέας ὀργανώνει συζητήσεις LIVE μέσω MSN καί SKYPE. Μέ μιά web κάμερα, ἕνα ζευγάρι ἀκουστικά ἤ ἠχεῖα καί μικρόφωνο, μπορεῖ νά γίνει μιά συναρπαστική κατηχητική συνάντηση μέ μέλη ἀπ’ὅλα τα μέρη τοῦ κόσμου! Ἡ διεύθυνσή μου: f.kallinikos

  • 6. Συμμετοχή τν νέων στίς στοσελίδες τν νοριν. Νά συμπεριλαμβάνονται ἠχογραφήσεις καί βιντεοσκοπήσεις ἀπό ἀκολουθίες, Ἱερές Μονές καί Ναούς, ἐκκλησιαστικά μνημεῖα κ.α.
  • 7.

    Newsletter. Νά ἀποστέλλεται μηνιαῖο ἐνημερωτικό δελτίο ἀπό τή ζωή τῆς ἐνορίας στούς συνδρομητές-ἐνορίτες. (π.χ.Φανερωμένης Χολαργού).

•8. Δημιουργία διαδικτυακού μερολογίου (blog).

  • Τί εἶναι τά weblogs ἤ blogs;

Ἡ λέξη «weblog» προέρχεται ἀπό τό συνδυασμό δύο λέξεων: web πού σημαίνει Διαδίκτυο καί «log» πού σημαίνει καταχώρηση. Συνήθως χρησιμοποιεῖται ἡ σύντμηση «blog». Blogging ὀνομάζεται ἡ διαδικασία δημιουργίας καί φόρτωσης πληροφοριῶν σέ ἕνα blog, ἐνῶ ὁ δημιουργός λέγεται blogger.


  • Τά blogs ἤ ἱστολόγια, ὅπως λέγονται στά Ἑλληνικά, εἶναι εἰκονικά ἡμερολόγια πού ἀποθηκεύονται στό Διαδίκτυο καί μποροῦν νά δημιουργηθοῦν πολύ εὔκολα ἀπό ὁποιονδήποτε καθώς δέν χρειάζονται εἰδικές τεχνικές γνώσεις γιά τή δημιουργία τους. Τά blogs ἀποτελοῦνται γενικά ἀπό κείμενο καί εἰκόνες καί μπορεῖ νά ἔχουν μορφή ἡμερολογίου.

  • Τά ἱστολόγια βρίσκονται σέ διάφορους ἰστοχώρους, ὅπου τα ἄτομα μποροῦν νά ἐγγραφοῦν ὡς μέλη, καί μετά νά δημιουργήσουν καί νά δημοσιεύσουν τά blogs τούς καθώς καί σχόλια στίς καταχωρήσεις ἄλλων. Τά blogs μπορεῖ νά τά δεῖ εἴτε τό εὐρύ κοινό εἴτε μόνο μιά ἐπιλεγμένη ὁμάδα ἀνθρώπων, πού ἔχουν σέ τέτοια περίπτωση πρόσβαση σέ κάποιο συγκεκριμένο ἰστολόγιο.


  • Αὐτή τή στιγμή κυκλοφοροῦν 70 ἑκατομμύρια blogs. Τόν Ἀπρίλιο τοῦ 2007, ὁ ρυθμός δημιουργίας νέων ἱστολογίων ἔφτανε τά 1,4 νέα blogs ἀνά δευτερόλεπτο! Τά στοιχεῖα αὐτά, πού προέρχονται ἀπό τή μηχανή ἀναζήτησης blog Technorati, εἶναι ἐνδεικτικά της ραγδαίας διάδοσης αὐτῶν τῶν ἠλεκτρονικῶν ἡμερολογίων. Θέτουν ὅμως καί προβληματισμούς καθώς τά λεγόμενα splogs (ψεύτικα καί spam blogs) πού δημιουργοῦνται καθημερινά, ὑπολογίζονταν τόν Ἀπρίλιο τοῦ 2007 σέ 3,000 ἕως 7,000 ἱστολόγια.


  • Βασικός προβληματισμός σέ σχέση μέ τά blogs εἶναι ὅτι κυρίως οἱ νέοι δημοσιεύουν φωτογραφίες τους, προσωπικά τους στοιχεῖα, φωτογραφίες καί στοιχεῖα τῶν φίλων τους καθώς καί λεπτομέρειες γύρω ἀπό τήν καθημερινή τους ζωή πού μπορεῖ νά διαβαστοῦν ἀπό ὁποιονδήποτε στό Διαδίκτυο. Αὐτό σημαίνει ὅτι πολύ εὔκολα κακόβουλοι ἄνθρωποι μποροῦν ἁπλά καί χωρίς κόπο νά μάθουν λεπτομέρειες γιά ἕνα νέο ἤ μιά νέα, γιά τίς συνήθειές του, τά χόμπι του, τίς ἀγαπημένες ἀσχολίες τοῦ κ.λ.π., ἔτσι ὥστε νά μποροῦν νά τόν προσεγγίσουν πολύ εὔκολα.


  • Εἶναι λοιπόν πολύ βασικό νά γνωρίζουμε ὅτι ὑπάρχουν κάποιες προσωπικές μας πληροφορίες πού δέν πρέπει ποτέ νά δημοσιεύουμε στό Διαδίκτυο. Ἐπίσης, εἶναι πολύ βασικό νά κατανοήσουμε ὅτι ἀπό τήν στιγμή πού μιά πληροφορία εἰσάγεται σέ κάποια ἰστοσελίδα παύει νά εἶναι προσωπική καί γίνεται δημόσια. Καί ἅς μήν ξεχνᾶμε ὅτι πολύ εὔκολα οἱ φωτογραφίες μᾶς μποροῦν νά ἀποθηκευθοῦν σέ ὁποιοδήποτε ὑπολογιστή καί νά χρησιμοποιηθοῦν χωρίς νά τό γνωρίζουμε σέ κάποια ἄλλη ἰστοσελίδα. Γιά παράδειγμα, μιά νεαρή κοπέλα πού εἶχε δημοσιεύσει στό προσωπικό της blog μιά φωτογραφία της, βρέθηκε ξαφνικά νά ποζάρει σέ ναζιστικό site. Ποιός θά τό φανταζόταν; Καί ὅμως εἶναι πολύ ἁπλό.


  • Μποροῦμε ἀνά τακτά χρονικά διαστήματα νά παραθέτουμε κείμενα ἀπό τά Εὐαγγέλια, ἀπό τή σοφία τῶν Πατέρων, ἀπό τό Γεροντικό κ.λ.π. ἤ καί νά ὁρίζουν οἱ ἴδιοι οἱ νέοι κάποιο θέμα, γιά νά τούς δίνουμε ἔτσι ἀφορμή ν’ ἀναπτύσσεται ἕνας διάλογος, νά γράφουν τίς ἀπόψεις τους, νά σχολιάζουν κι ἔκεινοι κι ἐμεῖς… Νά καταγράφονται οἱ θέσεις τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας γιά σπουδαία θέματα, ποῦ ἀπασχολοῦν ὅλους τους νέους. Νά προτείνονται βιβλία ….

  • 9.

    -Διοργάνωση εδικν μαθημάτων – σεμιναρίων γιά νά ἐφοδιαστοῦν τά παιδιά μας μέ τά ἀπαραίτητα ἠθικά καί ἐπικοινωνιακά ὅπλα γιά νά ἀντιμετωπίσουν τούς πολλούς κινδύνους ποῦ κρύβονται παντοῦ. Νά μάθουν νά ξεχωρίζουν τό δημόσιο ἀπό τό ἰδιωτικό, τό ὠφέλιμο ἀπό τό βλαβερό, νά μάθουν νά ξεχωρίζουν τήν ποιότητα! Ἔχουμε εὐθύνη: νά λέμε στά παιδιά τά ἀρνητικά στοιχεῖα, ὄχι ὅμως μέ τρόπο ἐξουσιαστικό, ἀλλά μέ σεβασμό στήν ἐλευθερία τους. Τό βάρος μάλιστα θά πρέπει νά πέσει στή δημιουργία κριτηρίων, ὥστε αὐτά ἀπό μόνα τους, εἰ δυνατόν, νά κάνουν τίς σωστές ἐπιλογές.

10.νημέρωση καί τν γονέων. στοσελίδες: www.saferinternet.gr

(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)